Lýdia Čelková
04.06.2009

A predsa sa točí! - Helge Hesse

Helge Hesse: A predsa sa točí!

Bratislava, Ikar 2008

Preklad Miroslava Budinská

Neraz používame známe výroky, citáty, myšlienky bez toho, aby sme poznali ich autora. Pritom slávne vety dokumentujú aj spestrujú našu kultúru a dejiny. Popredný nemecký publicista Helge Hesse, ktorý už podobnú knihu citátov vydal pod názvom Silné slová pre manažérov – 100 výnimočných citátov a ich význam pre riadenie, organizáciu a kariéru (2005), nám tentoraz ponúka 80 slávnych výrokov sprevádzajúcich niektoré zvláštne udalosti či historické epochy. Za každým citátom sa skrýva epizóda svetových dejín a objasnenie, za akých okolností výroky vznikli. H. Hesse postupoval chronologicky od antiky po súčasnosť. Od prvého citátu v knihe Spoznaj sám seba (Táles z Milétu) až po posledný výrok Os zla (J. Bush) uplynulo 2 600 rokov. Úctyhodný časový úsek naznačuje, že ,,výlet“ do minulosti prostredníctvom viet bude naozaj poučný. Autor vybral výroky mysliteľov, politikov, vedcov, revolucionárov, panovníkov, umelcov a ďalších, čo nejakým spôsobom vplývali na dejiny v minulosti až po osobnosti súčasnosti. Niektoré z nich sa používajú tak často, že priam ,,zdomácneli“, ako napr. Viem, že nič neviem (Sokrates), Mýliť sa je ľudské (Cicero), Účel svätí prostriedky (Machiavelli), Človek človeku vlkom (Hobbes), Po nás potopa! (Madam de Poumpadoure), Peniaze nesmrdia (Vespasianus)... Kniha obsahuje aj menej známe citáty, ako napr. Peklo sú tí druhí (Sartre), Pochodovať oddelene, udrieť spoločne (Moltke)... Medzi pestrou zmesou výrokov nájdeme aj zaujímavé proroctvo Indiánov kmeňa Cree: Až keď bude vyrúbaný posledný strom, otrávená posledná rieka, chytená posledná ryba, potom zistíme, že peniaze sa nedajú jesť.

Lýdia Čelková