02.04.2007

Slovacicum. Súčasné Slovensko - J. Pekarovičová, M. Vojtech - Zmeny v spoločnosti – pohyb v tvorbe

Zmeny v spoločnosti – pohyb v tvorbe

Slovacicum. Súčasné Slovensko

Editori J. Pekarovičová, M. Vojtech

Bratislava, Stimul 2006

K publikáciám z edície Studia Academica Slovaca – Centra pre slovenčinu ako cudzieho jazyka na Filozofickej fakulte UK – pribudol vlani druhý diel série Slovacicum Súčasné Slovensko. Prvý diel s názvom Kapitoly z dejín slovenskej kultúry (2004), s multimediálnou prílohou, predstavil zahraničným záujemcom o slovenskú kultúru jej základné zložky. Druhý diel prezentuje aktuálne otázky života na Slovensku po spoločensko-politických zmenách v roku 1989. Vstupná kapitola Slovensko v (stredo)európskom priestore (J. Pekarovičová) charakterizuje geopolitické postavenie Slovenska, ekonomickú a sociálnu transformáciu spoločnosti počas príprav na vstup Slovenska do EÚ a po jeho prijatí. Druhá kapitola Geografická charakteristika Slovenska (V. Lauko, L. Tolmáči, D. Gurňák) je rozsiahlym opisom prírodných, hospodárskych a spoločenských pomerov Slovenska. Aktuálny politický vývin na Slovensku po roku 1989 mapuje kapitola Politický život (D. Malová, B. Dolný). Dve osobitné kapitoly – Sociálna stratifikácia spoločnosti (J. Sopóci, J. Bunčák, R. Džambazovič) a Rodová stratifikácia (E. Farkašová, Z. Kiczková, M. Szapuová) – sú zamerané na vývin vnútornej štruktúry spoločnosti. Šiesta kapitola Slovensko a Európska únia (K. Sládek, E. Rajčáková) opisuje prístupový proces Slovenska a jeho začlenenie do EÚ, orgány a inštitúty EÚ a využívanie finančných prostriedkov z fondov EÚ. Okruh tém uzatvára kapitola Regionálny rozvoj a regionálna politika (E. Rajčáková): predstavuje ekonomickú a sociálnu úroveň regiónov. Kľúčové slová na začiatku každej kapitoly zahraničnému záujemcovi pomôžu pri práci s danými témami. Odborná literatúra uvedená za každou kapitolou poskytuje zdroj ďalších informácií pre hlbšie štúdium. Jazykovo menej zdatní zahraniční čitatelia ocenia slovensko-anglický slovník termínov v závere príručky.

Ľudmila Žigová