Veronika Babjaková
15.03.2012

Studená rieka - Michael Koryta - Keď v ceste stoja živí aj mŕtvi

Keď v ceste stoja živí aj mŕtvi

Bratislava, Ikar 2011Preklad Vladislav Gális

Amerického spisovateľ a Michaela Korytu (1982) prirovnávajú okrem iných aj k hororovému velikánovi Stephenovi Kingovi. Keďže v minulosti pracoval ako súkromný vyšetrovateľ, dá sa predpokladať, že sa pri písaní inšpiroval aj skutočnými prípadmi, a táto práca mu zrejme pomohla vybudovať aj výrazný zmysel pre detail. Studená rieka zaručene osloví skalných fanúšikov mysterióznej fikcie, ktorí si myslia, že ich v tomto žánri nemôže už nič prekvapiť.

Sympatický hrdina Eric Shaw sa po nechcenom ukončení kariéry úspešného hollywoodskeho kameramana začal živiť produkovaním spomienkových videozáznamov o  zosnulých na základe materiálu a informácií od smútiacich pozostalých. Erica to nijako mimoriadne nenapĺňa, hoci vďaka svojej neobyčajnej intuícii, vnímavosti a predstavivosti to robí naozaj dobre. Jeho práca však nadobudne úplne iný rozmer, keď prijme lukratívnu ponuku nakrútiť video o bohatom umierajúcom starcovi a do cesty sa mu začnú stavať živí i mŕtvi. Eric Shaw takmer kruto doplatí na svoj talent „oživiť to, čo už nie je“, najmä preto, že jeho snahu dozvedieť sa čo najviac o  nikdy nevypovedanom príbehu neživí ani tak pocit zodpovednosti voči klientke, ako skôr obyčajná ľudská zvedavosť.

Čitateľ sa tak spolu s  ústrednou postavou necháva vtiahnuť do víru udalostí, v ktorých je nútený hľadať spojitosť medzi podivnou ľadovo studenou fľašou ešte podivnejšej minerálky, mužom s tvrdým klobúkom na hlave a malým mestečkom s majestátnym hotelom uprostred. Napínavý dej spestrujú vidiny, halucinácie a živé sny, vďaka čomu je o hrôzostrašnú zábavu dokonale postarané.

Dejovú líniu autor zaujímavo preplietol so  zdanlivo nesúvisiacim detailným opisom meteorologických podmienok v mestečku. Čím jasnejší obraz o situácii vzniká zo skladačky jednotlivých udalostí, tým horšie to vyzerá s počasím, pričom rozuzlenie zápletky sprevádzajú nevídané prírodné katastrofy. Kniha tak v sebe spája tému smrti, nadprirodzených javov a  prírodných živlov, teda všetkého, čoho sa odveky bojíme a  čo nás napriek tomu fascinuje svojou silou, nečakanosťou a neuveriteľnosťou.

Román ponúka možnosť na chvíľu sa preniesť do sveta, kde hranica medzi skutočnosťou a  neskutočnosťou nie je jednoznačne určená. Čitateľa núti v  myšlienkach sa podieľať na riešení záhady, svojou kompozíciou, výnimočnými postavami a  reálnym zobrazením nereálneho vzbudzuje zvedavosť a občas aj pocit, že sa treba obzrieť cez plece, či nablízku naozaj nestojí zvláštny muž v tvrdom klobúku.