Alexandra Debnárová
18.09.2013

Štyri kosti pre Flipra - Gabriela Futová

SPN – Mladé letá 2012

Prešovskú spisovateľku pre deti a mládež, Gabrielu Futovú, zaiste netreba bližšie pred­stavovať. Aktuálne najúspešnejšia a istotne aj najproduktívnejšia slovenská autorka pro­zaických kníh pre deti má na svojom konte už vyše desiatky titulov. Mnohé z nich navy­še vyšli opakovane, vo viacerých vydaniach. Patrí k nim aj titul Štyri kosti pre Flipra, ktorý po prvý raz vydalo OZ Slniečkovo v roku 2007 a opätovne ho na knižný trh prinieslo vydavateľstvo SPN – Mladé letá.

Futová má rada zvieratká, svedčia o tom nielen jej príbehy o deťoch, v ktorých sa často objavujú, ale najmä knihy, v ktorých im prisúdila hlavnú rolu. Okrem spomínaného titulu je to aj v diele s názvom Psia škola kocúra Červenochvosta (2008).

Nie, Fliper nie je delfín, je to čiernosrstý pudlík a s vodou sa veru nekamaráti. Žije so svojou malou paničkou Dadou a veľkou pa­ničkou – Dadinou mamou – v bežnej mestskej bytovke. Jedného dňa však jeho život náhle vybočí zo zabehnutých koľají. Celá rodina odcestuje k starým rodičom na vidiek. Fliper tu ako mestský psík nenaráža len na rozdiely vyplývajúce z odlišnej povahy domáceho a vidieckeho prostredia, ale musí nadôvažok bojovať o svoje miesto pod slnkom s nečaka­ným rivalom: dedinským psom Duňom. Ako čas plynie, Fliper zabúda na „veľkopanské“ maniere, zažíva množstvo dobrodružstiev, naučí sa veľa nového a s cudzím prostredím sa zžije.

Gabriele Futovej sa podarilo zostaviť vydarený súbor viac­menej miniatúrnych príbehov z pohľadu reálneho (bez akých­koľvek čarovných schopností) zvieracieho hrdinu, pôsobiaci mimoriadne autenticky.

Má šancu zaujať širší okruh detských čita­teľov, no predsa len najviac azda osloví tých, čo majú štvornohého priateľa. A ak po ňom iba túžia, táto kniha môže byť pre nich uži­točným vhľadom do duše nemej tváre, ktorá len málokedy prehovorí. V tomto prípade to urobila.