30.07.2009

Teória konca - Mark Alpert

Záhada Einsteinovej teórie

Vydavateľstvo NOXI pripravilo pre milovníkov thrillerov Teóriu konca od amerického autora Marka Alperta. Vyštudoval astrofyziku na Princentonskej univerzite a vyše desať rokov pracuje ako editor časopisu Scientific American, kde je jeho prácou priblížiť čitateľom komplikované pojmy, ako napr. vedľajšie dimenzie alebo paralelné vesmíry. Vo svojej knihe Teória konca spojil vedecké nápady naháňajúce hrôzu s prestrelkami FBI, naháňačkami na autách a zúfalú snahu zastaviť experiment, ktorý by zahubil svet. Hlavného hrdinu Davida Swifta, profesora Columbijskej univerzity, zavolajú do nemocnice k ťažko zranenému veľaváženému fyzikovi Hansovi Kleinmanovi. Pred 50 rokmi bol jedným z mladých asistentov Alberta Einsteina, ale teraz, potom ako ho brutálne napadli a mučili, je blízko smrti a blúzni. Z posledných jasných zábleskov vedomia si dal zavolať Davida a zachrčal mu dve slová v nemčine: Einheitliche Feldtheorie. Zjednotená teória poľa. Ničiteľ sveta. Možno práve toto by mohla byť Einsteinova navrhovaná „teória všetkého“  – samostatná skupina rovníc, ktoré by vysvetľovali všetky sily prírody! Einstein strávil celú druhú polovicu svojho života hľadaním tejto teórie, ale zomrel bez toho, aby sa mu podarilo objaviť ju. Alebo nie?

Práve posledné Kleinmanove slová zapríčinia, že Davidovi ide o život. FBI a najatí nemilosrdní ruskí agenti súperia, kto sa prvý zmocní dlho skrývanej teórie. David vytvorí tím so svojou dávnou priateľkou Monique Reynolds, brilantnou fyzičkou z Princentonu a pustí sa do horúčkovitého pátrania po celej krajine. Zúfalo sa pokúša vytvoriť súvislý obraz Einsteinovej teórie konca, aby odhalil jej ohromujúce následky.