Natália Dukátová
06.09.2019

Veľké malé umelecké dielo

Nie je vôbec ľahké napísať dobrú detskú knihu, navyše takú, v ktorej sa nič veľké nedeje. A nie je vôbec ľahké spraviť na ňu recenziu. Je však obdivuhodné, keď sa z obyčajných detských každodenných radostí a starostí spraví príťažlivý, čítavý a veľmi očarujúci text, pri ktorom sa ani dospelý konzument nenudí.

Nová detská kniha od Petry Nagyovej Džerengovej Hanka a Adam je pochopiteľne o Hanke a Adamovi. No čo o nich neviete je to, že sú to súrodenci, ktorí sa dokonca narodili v jednom roku. „Vraj rodičom sa nemôžu narodiť dve deti v jednom roku? A veruže môžu: Hanka sa narodila 4. januára a Adam 31. decembra.“ A keďže sú niečo ako dvojičky, všetko robia spolu. Teda okrem lezenia na stromy, pretože toho sa Hanka bojí. A je tu ešte jedna zásadná vec, deti nemajú televízor. „Jednoducho, televíziou sú oni sami.“ A ak k tomu prirátate leto a prázdniny, talentovanú spisovateľku, krásne ilustrácie Noémi Ráczovej, dizajn knihy, máte na stole jedno veľké, aj keď v podstate malé umelecké dielo.

Hankina a Adamova mamička čaká tretie dieťa, a tak sú súrodenci viackrát odkázaní sami na seba, pretože mamička musí oddychovať. Matkin spánok veľmi radi využívajú na výmysly, ktoré by im rodičia nikdy nedovolili, keby o nich vedeli. Napríklad raz, keď ich nikto nekontroloval, si Adam namiesto stavania pieskového zámku zmyslel, že bude horolezcom. Vyliezť na strom a utáboriť sa bolo celkom ľahké, horšie bolo dostať sa dole. Ešteže sa Hanka bojí výšok a mohla zavolať pomoc. A nie hocijakú. Pravých hasičov, ktorí po zásahu Adama dokonca odviezli na hasičskom aute a na chvíľu zapli húkačku.

Inokedy si táto podarená dvojica zmyslí, že uvarí obed. Napríklad palacinky. Pre detské, neskúsené prsty je však náročné rozbiť aj vajíčko, vysypať múku a obrátiť palacinku. V kuchyni to potom vyzerá ako po veternej smršti a mamičke v ten deň veľmi dlho trvá, kým ju prestane bolieť hlava.

A videli ste už niekedy domácich miláčikov slimáky? Že sa to nedá? Ale dá, hoci, to nebude celkom jednoduché a už vôbec to nedopadne podľa predstáv detí.

Hanka a Adam sú deti, ktoré majú dobrodružstvo a pátranie v krvi. Keď sa v ulici záhadne začnú strácať bicykle, sú prví, ktorí sa pustia do vyšetrovania prípadu. Samozrejme, na vlastnú päsť a bez toho, aby o tom vedeli rodičia. A kedy sa najlepšie vyšetruje zločin? Predsa v noci. A kde? V starej šope. Či zlodeja nájdu alebo nie, a ako sa toto dobrodružstvo skončí, sa dočítate v knihe. Aj to, čo si o nočnom dobrodružstve svojich detí pomyslela ich mama, susedia a celé mestečko.

Vedeli ste, že v lete slnko roztápa mozgy niektorým ľuďom? Prišiel na to Adam, keď im v lete popred nos prešla suseda Nákupová. A tá im vnukla vynikajúci nápad pomôcť ľuďom k tomu, aby sa im tie mozgy až tak nezahrievali. Obchod je ďaleko, leto je horúce, a tak sa jeden sparný horúci deň Hanka s Adamom stali obchodníkmi. A nie obyčajnými. Okrem osviežujúcej limonády ponúkali samé užitočné veci: gombíky, pokazenú lokomotívu z vláčikovej súpravy, ale aj zväzok kľúčov s príveskom, ktoré raz Adam našiel na ulici. Keď ich zbadal sused, mal Vianoce v lete.

A viete čo je takmer nemožné? Ustriehnuť deti v takmer rovnakom veku, ktoré stále niečo vymýšľajú. O tom sa viackrát presvedčí nielen mamička, ktorá sa ocitne vymknutá na balkóne, suseda Braunová, ktorej tie otravné decká lezú na nervy, ale najviac asi teta Irma, ktorá príde na návštevu a vyhlási, že to bolo poslednýkrát. A nakoniec knihy neprišiel zvonec, ale malé bábätko, braček Samko, ktorý bol oveľa lepší ako ktorýkoľvek televízor.

Hanka a Adam je malá, milá, veselá kniha. A ešte by som dodala, že je nenásilná. Nevytvára detské klišé, nezamotáva príbehy, nevymýšľa nezmysly, nepreháňa a nefabuluje. Je proste taká, aká je. Úplne normálna z tohto sveta a z tohto života. Jednoduchá a zároveň obrovská, práve preto, že je jednoduchá. Čítajte deťom, deti čítajte, stojí za to.