Recenzia
01.10.2004

Zázemie mystéria

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2003

  Po prečítaní odbornej monografie sa vydanie už dvanástej zbierky poetky Haugovej javí ako priama výzva k čítaniu a z hľadiska bohatých interpretačných možností aj k pokračovaniu názorového dialógu o týchto najnovších básňach. V ich myšlienkovej hlbokosti prameniacej zo zvláštneho kontaktu intuície a rozumovo zdôvodnených faktov rozpoznávame autorkin jedinečný lyrický naturel usmerňovaný tematizáciou vzťahu muža a ženy, resp. mužského a ženského v tomto prípade s prevráteným rodovým horizontom: „Orfea jedna časť hniezda / tá nežná   zabudne že ty / Euridikus“ (s. 72). Distribúciu archetypálneho prvku, čo patrí tiež k stáliciam Haugovej básnického vybavenia, okrem iných kultúrnych zdrojov rámcovo zabezpečuje personálne východisko v stvárňovaní mytologických udalostí: dramatického príbehu, v ktorom Orfeus z lásky a svojím čarovným spevom vyslobodzuje mŕtvu manželku Euridiku z podsvetia, čo sa mu však nepodarí, lebo napriek zákazu sa pri výstupe na zem za ňou obzrie.

  Haugovej básnenie je tvarovo, kompozične i obraznosťou postmoderným spevom, úzko prepleteným najmä s poslednými dvoma zbierkami-cyklami. Dáva možnosť obzrieť sa za intimitou lyrickej hrdinky vo viacvrstvovom kultúrnom a filozofickom pláne s pritlmeným sprievodcovstvom vlastnej autorskej skúsenosti. Lyrika tajomstva, neartikulovaného a v dôsledkoch nenapísateľného mystéria má zvláštnu strhujúcu a osobitú atmosféru a znovu dokumentuje presvedčivé zázemie tejto autorky v posledných rokoch v našej poézii.

Radoslav Matejov