Od básnika a prozaika Miroslava Búrana, ktorý žije a tvorí v Jablonici, vyšla v roku 2021 prvá knižka pre deti s názvom Katkine dobrodružstvá. Určite potešila nejedného detského čitateľa a natískala sa otázka, či príde aj pokračovanie. To sa síce zatiaľ nestalo, ale svetlo sveta o rok uzrela ďalšia rozprávková prozaická knižka tohto autora – Veveričkine trampoty. Rovnako ako tá predošlá zaujme už päťročné deti a poskytne mnoho podnetov na rozhovory s rodičmi.

V tomto dobrodružnom príbehu opäť vystupujú personifikované zvieratká. Dôležitý je v ňom motív cesty za šťastím a Miroslav Búran tu potvrdzuje svoju povesť hravého autora s veľkou láskou k prírode. Úlohy ilustrátorky sa znova, ako aj pri knižke Katkine dobrodružstvá, zhostila Ivana Vargončíková. Čiernobiele ilustrácie vyznievajú veselo a dynamicky, majú švih a eleganciu, sú v harmónii s bohatou fantáziou spisovateľa. Na obálke knižky prevládajú hrejivé farebné odtiene veveričkinho kožúška, no dej sa odohráva prevažne v zasneženom lese.

Hlavnými hrdinami príbehu, rozdeleného do šestnástich kapitol s primeraným rozsahom, sú veverička Radka, drozd Rasťo a zajko Félix. Keďže všetci traja majú priam život ohrozujúce problémy, vyberú sa spolu do hlbokého lesa hľadať starého jazveca Joža s nádejou, že im pomôže uzdraviť sa. Počas svojho putovania stretávajú viaceré zvieratká, ktoré im pomáhajú, ako je napríklad starý múdry rys Ostré oko, ale aj nebezpečných protivníkov, ku ktorým patrí hlavne arogantný medveď Baribal. Ten v zime nespí a namiesto toho sa nepekne správa k slabým a zraniteľným obyvateľom lesa. Radka, Rasťo a Félix napokon hľadanie zvládnu vďaka svojej súdržnosti a nezištnej pomoci priateľov. Dôjde na slová rysa, že každému sa jeho správanie vráti. Príbeh má teda šťastný koniec, dobro zvíťazí.

Rozprávanie je svieže, plné dialógov, dokresľujúcich príbeh a charaktery postáv. Nenásilne poučuje a vychováva, vyzdvihuje empatiu, múdrosť a optimizmus, snaží sa nachádzať životnú harmóniu napriek tomu, že život prináša aj ťažkosti a nepríjemné situácie. Poukazuje na nádej, ktorá je tu vždy bez ohľadu na ťaživosť okolností. Vymyslený príbeh zo sveta zvieratiek deťom v skutočnosti vštepuje, aké správanie vo svete ľudí prospieva im a ich blízkym a aké je, naopak, nevhodné. Zdôrazňuje silu priateľstva, ktorá predpokladá  vzájomnú pomoc a podporu napriek tomu, že aj priatelia sa niekedy navzájom podpichujú a doberajú.

Posolstvo tejto zimnej rozprávky sa stalo ešte výraznejším s blížiacimi sa Vianocami a aktuálnosť nestráca ani v novom roku. Príbeh sa končí peknou myšlienkou rysa Ostrého oka: „Pokiaľ si budú všetci navzájom pomáhať, bude svet oveľa krajšie miesto pre život.“ Pripomínať by si ju mali nielen deti, ale aj tí skôr narodení. Po rozprávke môže siahnuť človek v akomkoľvek veku.

Miroslav Búran: Veveričkine trampoty

Banská Bystrica: Signis, 2022