Marek Zákopčan
28.04.2014

Zradená ľúbosť - Jana Pronská

Slovenský spisovateľ 2011

Autorka slovenských historických romancí prichádza s piatym príbehom a novými hrdinami. Čitateľ samozrejme očakáva, či autorka svoj štýl zdokonaľuje. Zradená ľúbosť fanúšikov romancí určite nesklame, obľúbia si aj jej hrdinov z obdobia stredovekého Slovenska. Maricu Mariášiovú ešte ako dieťa zverili rodičia na výchovu do kláštora, kde mala ako novicka vyčkať na zloženie rehoľného sľubu. Jej stará matka, grófka Bebeková, má však s ňou iné plány, rozhodne netúži, aby jej jediná vnučka prežila život za kláštornými múrmi. Po pohrebe svojho manžela ju odvádza priamo na kráľovský dvor. Je to radikálna zmena – život v ústraní a v modlitbách sa mení na každodenný boj s intrigami. Ich hlavným strojcom je predovšetkým krásna, ale skazená Camilla von Rochlitz, neter arcibiskupa Jána Omodeja, ktorá má zálusk na vojvodu z Meranu. Alexander však venuje viac pozornosti Marici, tá sa stala na dvore chránenkyňou jeho mamy. Osud na dlho rozdelí ich cesty – Alexander putuje do boja proti Turkom a Marica je vďaka Camillinej zlobe uväznená vlastným otcom, čo má takmer tragické následky. Ako to už býva, hrdinovia si napokon k sebe nájdu cestu, ale zaplatia za to krutú daň. Oproti predchádzajúcim autorkiným knihám je Zradená ľúbosť väčšmi obohatená o dobové reálie. Zobrazuje pomery na budínskom kráľovskom dvore Mateja Korvína a jeho manželky Beatrix, vzťahy medzi dvornými dámami a tiež boje proti Turkom. Prínosom je, že príbeh nie je zbytočne presladený, čo je pri romancách značne rizikové. Jana Pronská dokazuje, že sa v problematike orientuje a čitateľom pripravila lahodný kokteil namiešaný z lásky, tajomstva, úkladov a dojemného záveru. Dej je popretkávaný aj ďalšími zaujímavými postavami. Mne učarovali Maricina stará matka a Alexandrova družina verných priateľov a spolubojovníkov. Najväčší priestor dostal najmä rytier Julián Balaš. Ktovie, možno sa raz dočkáme aj jeho samostatného príbehu?
Marek Zákopčan