Grand Café v Grand Café

K typickej mestskej atmosfére neodmysliteľne patria kaviarne, lákajú náhodných, vítajú stálych návštevníkov. Ako súčasť spoločenského života sú časťou kultúrny, buď ako miesta stretnutí, pri ktorých sa rodia nápady, alebo sú priamo miestom činu a autori v nich tvoria. Mnohé ,,bohémske kaviarne“ sa tak dostali do obrazov či knižiek, o filmoch nehovoriac. Na tradíciu slávnych bratislavských kaviarní, ako boli Luxorka, Metropolka, Štefánka  upozornil aj Týždeň kávy, počas ktorého sa v novootvorenej Grand Café v centre Bratislavy na prízemí ,,manderláku“ stretli popoludní 27. mája 2009 milovníci kávy a knižiek. Mali totiž príležitosť zúčastniť sa na autogramiáde Jiřího Slívu. Jeho štvorjazyčnú (v češtine, angličtine, nemčine a francúzštine) zbierku kresieb, malieb a grafík Grand Café predstavil riaditeľ Vydavateľstva Slovart Juraj Heger. Tých, ktorým sa obrázky zapáčili, upozornil na aj ďalšie monotematické tituly Jiřího Slívu z pražskej pobočky svojho vydavateľstva – In vino Jiří Slíva, Jam Session a monografiu jednoducho nazvanú Jiří Slíva. Jiří Slíva (1947), rodák z pivovarníckej Plzne od roku 1966 žijúci v Prahe, sa môže pochváliť spoluprácou so svetovými periodikami The New York Times, Die Welt, Playboy, Die Zeit; samostatnými výstavami v Sofii, Berlíne, Ríme, Havane alebo Tel Avive a množstvom ocenení na medzinárodných festivaloch kresleného humoru. Sám autor sa v úvode knižky vyznáva zo vzťahu ku káve a všetkému, čo s ňou súvisí. Počas návštevy svetových metropol od Viedne po Lisabon ho pravidelne zláka atmosféra tých najznámejších kaviarní, ako Café Central či A Brasileira alebo parížska Deux Magots, a pravidelne rozširuje svoju zbierku cukrových vrecúšok a papierových podložiek pod šálky. Na začiatku celej série obrázkov s tematikou kávy bola pôvodne objednávka reklamného kalendára pre nemenovanú značku kávy. Počet ilustrácii však postupne narastal a stretol sa s nečakanou odozvou aj v zahraničí. Vďaka Slovartu si na vyše 200 nápaditých a vtipných ilustráciách s vôňou kávy môžu pochutnať aj slovenskí fajnšmekri. Aj vy môžete byť jedným z nich, stačí, ak nám do redakcie pošlete do 24. júna kupón Vydavateľstva Slovart z 11. strany.

Vladimír Radosa