Dvadsiaty šiesty ročník čitateľskej ankety Knižnej revue Kniha roka bol prelomový.  Podľa šéfredaktora Matúša Mikšíka nastanú od budúceho ročníka zmeny smerom k zatraktívneniu a celkovému zlepšeniu tejto tradičnej ankety. Inými slovami – pôjde o inovácie, ktoré majú dodať Knihe roka väčší záber, prestíž a technologicky ju posunúť do 21. storočia. Čitateľská anketa totiž má – na rozdiel od rozhodnutí odbornej poroty napríklad literárnej ceny Anasoft litera – možnosť zohľadniť vkus a názory rôznych čitateľských skupín.

Základná výzva inovovanej Knihy roka spočíva najmä v spôsobe, akým originálne osloviť širokú čitateľskú obec a zmobilizovať jednotlivé fandomy. A potom už treba „iba“ vymyslieť, ako oceniť prácu vydavateľov a výsledok ich snaženia – literárne diela. Neľahká úloha je to aj s prihliadnutím na fakt, že medzičasom vznikli ďalšie konkurenčné čitateľské ankety, organizované veľkými kníhkupeckými sieťami.
Príjemným prekvapením 26. ročníka bolo najmä víťazstvo vydavateľstva Absynt. V kategórii Vydavateľstvo roka predbehlo dokonca knižné domy s omnoho širším portfóliom a dlhšou tradíciou. Jurajovi Koudelovi a Filipovi Ostrowskému toto ocenenie právom patrí za odvahu, s akou zaujali čitateľov žánrom, ktorý u nás nemal zapustené korene. Vydavateľský príbeh Absyntu môže byť pre mnohých mimoriadne inšpiratívny.

Vo finálovej päťke kategórie Debut roka sa zišlo viacero literárnych žánrov. Od výnimočnej zbierky poézie Michala Talla na piatom mieste, cez dobrodružný a fantasy román, až po mystickú prózu Michala Havrana o Bratislave. Práve táto rôznorodosť naznačuje, ako za posledné roky ožili literárne žánre a subžánre – detektívky, historické detektívky, romance, horory, dobrodružné romány, splattery a podobne. Mnohé sa dokonca presunuli z okraja do literárneho mainstreamu.

Príkladom tohto fenoménu je aj víťazstvo zbierky literárno-fantastických poviedok Alexandry Pavelkovej v kategórii Kniha roka. Pred niekoľkými rokmi by na takúto knihu autorka iba ťažko našla vydavateľa. Výber ocenených kníh v tejto „kráľovskej“ kategórii však hovorí predovšetkým o náročnejšom type čitateľov, ktorí sa zapojili do hlasovania.

Uvidíme, či sa v nasledujúcom roku podarí ankete Knižnej revue originálnym spôsobom postaviť mediálnu kampaň a využiť nové médiá – ak áno, dvadsiaty siedmy ročník Knihy roka má šancu nastaviť latku opäť o niečo vyššie.
 
Dado Nagy