LitRPG: literatúra a hra na hrdinov

Písať literárne diela inšpirované počítačovými hrami nie je až taký nový vynález a Minecraft určite nie je prvý, kto s tým prišiel.

 

S nástupom počítačových hier vznikol úplne nový svet fantázie a prežívania a ten, kto si naň zvykol už v skorej mladosti, ho tak ľahko neopustí. Zvláštnym fenoménom sú hry zaradené do kategórie RPG – čo je skratka od „role playing game“, používa sa aj termín „hra na hrdinov“. Hráč v nich ako „hrdina“ prekonáva prekážky, plní úlohy, získava body a skúsenosti a vďaka tomu sa dostáva do ďalších levelov. Sú to desiatky hier a patria medzi ne napríklad World of Warcraft, Ultima Online, Fallout či česká Kingdom Come. Ich obrovská obľuba spôsobila, že vznikol literárny subžáner nazvaný litRPG – čiže literatúra RPG. Niektorí autori presadzovali aj názov GameLit a zvady o tom, ako by sa mala zmiešanina sci-fi, fantasy a herného sveta (ako priestoru, kde sa to všetko odohráva) trvajú dodnes.

Podľa rôznych zdrojov sú tri základné knihy, ktoré subžáner litRPG ovplyvnili: Leopoldo Gout a jeho kniha Génius: Hra – plno mladých géniov sa pustí do hrania počítačovej hry, v ktorej ide o veľa. Druhou je rakúšanka Ursula Poznanski a jej Erebos, príbeh o nebezpečnej hre, ktorá ovládne hráčov a napokon nedávno sfilmovaná kniha Ready Player One od Ernesta Clinea.

Autorské zázemie litRPG sa však nečakane presunulo do Ruska a tam panujú dvaja autori, známi aj u nás: Vasilij Mahanenko so svojou sériou Cesta šamana, ktorá vyšla v roku 2013 a dnes už má osem pokračovaní. Hlavný hrdina Mahan je hacker, ktorý sa za trest ocitne v celosvetovo rozšírenej zosieťovanej hre Barliona a tam má ako šaman plniť rôzne úlohy. Mahanenka inšpirovala hra World of Warcraft a jeho knihy si získali plno fanúšikov – samozrejme, že zväčša aktívnych hráčov.

Druhým úspešným autorom je Dimitrij Rus a jeho séria Hrám, aby som žil (2013). Sú tridsiate roky 21. storočia a vo svete sa šíri fenomén tzv. vtiahnutia – veľa hráčom online hier sa oddelí vedomie od tela a ocitnú sa priamo v hre, ktorú hrajú, bez možnosti vrátiť sa späť. Hráč Gleb je však smrteľne chorý a dať sa vtiahnúť je jeho jedinou šancou na prežitie.

Je ešte skoro hovoriť, či subžáner litRPG niekedy vstúpi do hlavného prúdu sci-fi literatúry, alebo zostane len kuriozitou, ktorú čoskoro nahradí niečo iné. Táto nenáročná, plochá a dejovo veľmi stereotypná literatúra je na úrovni doplnkového čítania pre hráčov World of Warcraft, ktorí, keď vypadne elektrický prúd alebo sieť, odrazu zistia, že existujú aj papierové knihy.