Planéta naštvaných žien

Kelly Sue DeConnick a Valentine De Landro: Bitch Planet

Preklad: Kristína Kállay

Bratislava: Apart, 2020

 

Na komiks Bitch Planet 1: Výnimočný stroj sa môžeme pozerať z troch rôznych uhľov pohľadu. Prvým je komiks samotný; žánrové dielo, príbeh, kresba. Druhým je jeho okázalý význam; feministické dielo. A tretím je jeho postavenie v mikrokozme slovenského komiksového a knižného trhu.

 

Komiks

Bitch Planet (scenár Kelly Sue DeConnick, kresba Valentine DeLandro) je séria, ktorá popisuje patriarchálno-fundamentalistický svet budúcnosti, konkrétne jeden jeho fragment – špeciálne vesmírne väzenie určené neposlušným a spurným ženám. Hlavnou hrdinkou je športovkyňa Kamou Kogo, ktorá sa nechala zavrieť úmyselne, aby na Bitch Planet našla svoju sestru. Vedenie väznice ju však chce využiť. Organizujú televízny turnaj v pomerne brutálnom športe, ktorý má okrem získania peňazí pre väznicu ukázať masám, že ženy sú slabšie ako muži.

Príbeh to je štandardný. Už sme tu podobné naratívy mali vo filmovej značke Rellay Smrti (Death Race – béčkový film s Jasonom Stahamom z roku 2008 je len remakom scifi z roku 1975), v kultovom filme Battle Royale (Japonsko, 2000, r.: Kindži Fukasaku) či v populárnej sérii Hry o život. Z hľadiska príbehu a jeho štruktúry sa v prvej knihe v podstate neudeje nič, čo sme ešte nevideli. Klišé z väzenských príbehov sa prepletá s dystopickým scifi, v ktorom médiá a zábava vymývajú masám mozog.

Zaujímavejší je samotný svet – vládnu muži a náboženské organizácie, zatiaľ čo ženy majú vymývané mozgy. Krása a submisivita sa u nich cení nadovšetko a každá, ktorá sa tomuto štandardu vymyká, je považovaná za kriminálničku a teroristku. Do tohto sveta však nazeráme len fragmentárne, cez dialógy alebo reklamy umiestňované v komikse. Pri tom by ma lákalo preskúmať jeho históriu alebo nuansy bežného života.

Čo tým chcem povedať? Že príbeh je priemerný, kresba zaujímavá a mám chuť na ďalšie diely, ale fanúšik sa zo mňa nestal.

 

Feminizmus

Hlavným pilierom komiksu je feminizmus. Respektíve, jeho alegorická forma. Základná premisa totiž nie je život, ale svet pod jarmom despotického patriarchátu a ženy, ktoré zbierajú silu na to, aby sa mu vzopreli.

Na to, aby som tento komiks oslavoval ako progresívny, by som musel poprieť moju vlastnú (pop)kultúrnu pamäť. Nechápte ma zle; nie som proti tomu, nemám problém s tým, že vznikajú feministické a ľavičiarske žánrové kúsky. Vyrušovala ma povrchnosť, s akou tvorkyne pristupovali k látke.

Vo svete Bitch Planet existujú len zlí muži. Existujú v ňom len ženy – obete, ženy – konformistky a ženy – tragické hrdinky. Je čiernobiely a plochý, bez nuáns, bez zaujímavej šedi a tým pádom značne neuveriteľný. Aspoň v tomto prvom zväzku.

To dáva síce krásny priestor na jasne zadefinovaný konflikt, ale zároveň mám pocit, ako keby autorky nedôverovali svojmu publiku – metafory a alegórie nie sú dôvtipné, ale očividne deklarované. Boja sa azda, že ich príbeh nepochopíme?

Je to skôr feministická rozprávka než prepracovaný žánrový manifest, a to sa mi zdá akosi málo.

 

Trh

Na druhej strane obdivujem slovenské vydanie. Vzniklo v rámci umeleckého projektu APART. V zásade ide o čisto fanúšikovský projekt; niekto, napríklad prekladateľka Kristína Kállay si prečítala Bitch Planet v origináli a povedala si, že to chce priniesť na Slovensko, pre slovenských čitateľov. Obdivuhodné, že sa to dotiahlo do konca. No i trochu kontraproduktívne.

Akcia, odvážna kresba i jednoduchosť komiksu má potenciál osloviť masového čitateľa (komiksov), avšak vydanie od APART toho asi nebude schopné. Vyšlo totiž vo veľmi limitovanom náklade a aj jeho distribúcia je obmedzená (napríklad na sieť Artforum). Navyše, cena prvého dielu sa pohybuje okolo 20 eur. Bežný čitateľ sa tak skôr dostane k českým (a lacnejším) vydaniam superhrdinov.

Viem si predstaviť, že keby sa Bitch Planet rozhodli vydať Česi, hravo slovenské vydanie prevalcujú na všetkých frontoch.

Bitch Planet v slovenčine je teda skôr raritou pre pár nadšencov a intelektuálov (gendrovo neutrálne pomenovanie) než plnohodnotným obohatením našej domácej komiksovej kultúry.

 

Hodnotenie

Bitch Planet je zaujímavosť, ktorá neurazí, ale ani nenadchne. Má potenciál priniesť do našej komiksovej scény výraznejšiu feministickú vlnu, zapadne však prachom. Ak vás komiks zaujal, siahnite po ňom skôr, než sa tak stane. Aby sme sa dočkali aj pokračovania. Ďalšie diely by dojem mohli vylepšiť.

 

Juraj Búry (1991)

Vyštudoval estetiku na UKF v Nitre. Odborne sa zaujíma o živú kultúru, popkultúru a fantasy žánre. Osobne je zainteresovaný v dianí slovenskej fantastickej komunite – píše články na fanúšikovské weby, točí videá o slovenských autoroch a knihách. Momentálne žije v Bratislave.

 

Foto: Chiara Rendeková (APART)