Adalbertov denník - Angela Nanettiová - Z lásky sa rodí aj odvaha

Z lásky sa rodí aj odvaha

Talianska spisovateľka pre deti a mládež Angela Nanettiová, nositeľka viacerých ocenení za literárnu tvorbu, si už získala priazeň slovenských čitateľov knižkami Muž, ktorý pestuje kométy a najmä nezabudnuteľným príbehom Môj dedko je čerešňa. Autorka, ktorá pôsobila ako učiteľka a venovala sa aj pedagogickému výskumu, naozaj rozumie detskému svetu a toto porozumenie je citeľne prítomné aj v jej knižkách. V prózach reflektuje, ako je detský svet v súčasnosti konfrontovaný s oveľa tvrdším, menej citlivým svetom dospelých, z ktorého miznú základné hodnoty, ako láskavosť, trpezlivosť, pokojné sústredenie na prírodu, na druhých ľudí i na seba a ako sú nahrádzané hektickým naháňaním sa za materiálnymi vecami, úspechom, ziskom. Spisovateľka s vyvinutým zmyslom pre detskú psychiku zaznamenáva trápenia, problémy, ale aj radosti, sny a túžby svojich protagonistov, ktorí zväčša nenachádzajú pochopenie u rodičov či u iných dospelých zaujatých inými povinnosťami. V knižke Adalbertov denník sa sústreďuje – opäť s veľkým porozumením – na proces dospievania, presnejšie, na prechod od detstva k tínedžerstvu. V tomto prípade Adalbert netrpí nedostatočnou láskou a pozornosťou najbližších, naopak, mama, otec, babka, teta ho zahŕňajú láskavou, až prehnanou starostlivosťou, takže Adalbert má problém vymaniť sa z tohto kruhu a začleniť sa medzi rovesníkov. Nie je to jeho jediný problém. Adalbert je veľmi drobnej postavy, neoplýva krásou a trpí navyše pre nezvyčajné meno, ktoré mu rodina vymyslela, skombinujúc mená po babke a strýkovi, nečudo, že sa ho zmocnia komplexy a tie mu ešte viac sťažujú život. Zakúša nejedno pokorenie, zahanbenie, čo zvyšuje u neho zakomplexovanosť a schopnosť komunikácie s vrstovníkmi. Jeho príbeh tak trochu pripomína Andersenov príbeh škaredého káčatka, z ktorého napokon vyrastie krásna labuť. Proces takejto premeny nie je však v Nanettiovej príbehu len vecou prirodzeného vývoja, ale predovšetkým dôsledkom Adalbertovej vôle, jeho charakteru a svedomia. Chlapec, ktorého pokladajú ostatní za slabšieho, málo odvážneho a nepriebojného, obstojí v skúške, ktorú sčasti zosnovala náhoda a dokáže svoju morálnu silu, keď sa rozhodne priznať sa k istému činu, a tak obrániť pred učiteľkou svojho mocného – a zatiaľ jediného – priateľa. Práve týmto činom preukázal svoju odvahu a statočnosť, čo sa nemohlo neprejaviť v zmene obrazu, ktorý mali o ňom iní ľudia, ale aj toho, ktorý mal o sebe on sám. A tým sa akoby začína nový príbeh Adalberta, ním chlapec podrástol – nielen fyzicky, ale aj psychicky, striasol zo seba komplexy a zistil, ako sa mu otvára svet vzťahov s druhými chlapcami aj dievčatami.

Angela Nanettiová nemoralizuje, a predsa jej príbeh nesie v sebe morálne posolstvo, ktoré detskí čitatelia iste radi prijmú. A ak sa bude dať, iste sa radi stretnú s autorkou, ktorá v týchto dňoch navštívi Slovensko.