Advokáti - John Grisham - Davidova vzbura

Davidova vzbura

Bratislava, Ikar 2012
Preklad Alena Redlingerová

Počet Grishamových románov v slovenčine sa pohybuje okolo päťdesiatky. Aj po najnovšej knihe Advokáti sa zrejme len tak zapráši. Dôvodov je hneď niekoľko: výborná znalosť amerického právneho systému – bez jeho glorifikácie, prístupný jednoduchý štýl, sympatický neskúsený hrdina, jemne dávkované stupňované napätie.

Dejom sa vinie postupne narastajúce sociálne cítenie mladého talentovaného právnika Davida. Najviac sa zblíži s nelegálnymi prisťahovalcami z Mjanmarska. Ich dieťa má trvalé zdravotné následky po  otrave spôsobenej lacnými čínskymi hračkami s obsahom jedovatej olovnatej farby. Táto bočná línia rozprávania čaká na svoje plné rozvinutie, lebo hlavným problémom knihy je hromadná žaloba na farmaceutickú firmu za úmrtia alebo trvalé poškodenie zdravia vedľajšími účinkami lieku na znižovanie cholesterolu. Grisham odhaľuje právnické praktiky, ale aj cynizmus farmaceutických spoločností. V malom sa tento obludný svet prejavuje v  predháňaní sa v  ponuke právnických služieb obetiam každodenných automobilových havárií. David sa spontánne rozhodne na hodinu zmiznúť z  tohto sveta podriadeného prachom a  stane sa štvrtým členom malej právnickej kancelárie. Rojkovi zakrátko začínajú dochádzať peniaze a keď sa firma, v ktorej zakotvil, začína potápať vo vodnom mlyne blížiaceho sa procesu proti obrovskej firme, musí siahnuť až na dno svojich možností.

Negatíva opisovaného systému sú už sčasti etablované aj u nás. Firmy žmýkajú svojich mladých zamestnancov do takej miery, že nechodia ani na obedy, podľa firemnej kultúry sa tým stráca drahocenný čas. Pracujú aj štyritisíc hodín ročne, ale oficiálne si vykazujú oveľa menej. Dobre zarábajú, ale za akú cenu? Spánok nedostatočný, rodinný život nulový, stres maximálny. A  to nie je len špecialitou právnických firiem… Na druhej strane pozitíva, možnosť zažalovať aj veľké firmy za poškodenie zdravia a iné ublíženia (a vymôcť tiež slušné peniaze), k nám akosi nedorazili.