Afganec, Frederick Forsyth - Triler s kvalitnou optikou

Triler s kvalitnou optikou

Frederick Forsyth

Afganec

Bratislava, Ikar 2007

Preklad Otakar Kořínek

Vydavateľstvo Ikar vytiahlo vydaním Afganca zbraň najťažšieho kalibru. Veď ak jestvuje v žánri trileru niekto, koho môžeme označiť pojmom „legenda“, je to práve Frederick Forsyth. Preslávili ho predovšetkým jeho prvé a kritikou najlepšie hodnotené romány - Šakal, Akty Odesa a Diabolská alternatíva. Najmä Šakal, triler o plánovanom atentáte na Charlesa de Gaulla sa aj vďaka kvalitnému filmovému spracovaniu úspešne zapísal do povedomia svetovej verejnosti.

Afganec nás vtiahne priamo doprostred neľútostného boja teroristických skupín a ich protivníkov – tajných služieb a protiteroristických jednotiek. Všetko sa začína náhodným odhalením vysokého predstaviteľa Al-Káidy, v jeho počítači sa nájdu dôležité informácie. Po ich analýze je jasné, že Al-Káida pripravuje akciu, ktorá by svojím rozsahom nemala zaostávať za útokom na Dvojičky v New Yorku. Problém je v tom, že nik nemá ani tušenia, kde a kedy plánujú teroristi udrieť. Jedinou možnosťou, ako sa k informáciám dostať, je infiltrácia do Al-Káidy. Kde však nájsť vhodného kandidáta? ... A tu vstupuje na scénu Mike Martin, vyslúžilec britských špeciálnych jednotiek a hrdina známy z Forsythovho trileru Boží pěst (Euromedia, Praha 2004).Vďaka svojmu orientálnemu výzoru a vynikajúcej znalosti arabčiny ho už v minulosti nasadzovali do špeciálnych operácii v Iraku a Afganistane. Pod dohľadom britskej a americkej tajnej služby sa podrobí náročnému výcviku, dostane novú identitu zajatého afganského bojovníka Izmata Chána a môže začať plniť svoje poslanie. Pravý Izmat Chán pochádza z úplne iného prostredia, spočiatku žije bezstarostne na afganskom vidieku, no po smrtiacom útoku amerických rakiet  na jeho rodnú dedinu sa mení na neľútostného pomstiteľa a obávaného vodcu afganského odboja. Jeho púť sa končí na americkej základni Guantanamo.

Afganec nie je bestsellerom len vďaka atraktívnosti témy; je to predovšetkým vďaka Forsythovmu talentu dokonale vystavať príbeh a ohromujúcej znalosti prostredia medzinárodnej politiky a boja proti terorizmu. Jeho hrdinovia nie sú len mechanické zariadenia na výrobu mŕtvol, konajú na základe silných vnútorných pohnútok – v prípade dvoch hlavných hrdinov Afganca je to pomsta za smrť najbližších a náboženské presvedčenie verzus hrdinská snaha o záchranu životov tisícok nevinných obetí. Forsyth nezaprie svoje novinárske začiatky; jeho štýl je mnohokrát žurnalisticky strohý – najmä pri autentických opisoch historických udalostí alebo odhaľovaní metód práce teroristických organizácii a svetových spravodajských služieb. A tak to, čo možno len tušíte pri sledovaní správ o činnosti al-Káidy alebo CIA vám Frederick Forsyth majstrovsky poodhalí.

Vladimír Radosa