Júlia Poláková
13.06.2014

Americký ostreľovač - Ch. Kyle – S. McEwen – J. Defelice

Preklad Marek Leško
Ikar 2013

Príbeh o vojne bude vždy istým spôsobom tragický. Keď človek príde o život násilnou smrťou, niečo skrátka nie je v poriadku. Prečo sa teda rozhodnú ľudia dobrovoľne nastúpiť do armády a bojovať priamo v krvavom pekle? Obálka knihy Americký ostreľovač sľubuje čitateľovi autobiografiu Chrisa Kylea – najznámejšieho snajpera v histórii Spojených štátov. Typicky megalomanský prívlastok blízky Amerike. No čo ak mu prvenstvo patrí oprávnene?

V roku 2003 boli boje v Iraku vyostrené a hrozba zo strany Saddáma Husajna sa po vojne v Perzskom zálive držala nad krajinou ako husté mračná pred búrkou. Práve koncom marca sa americký vojak Chris Kyle prvýkrát dostal priamo do epicentra zabíjania. Ešte predtým však musel absolvovať tvrdý výcvik, a málokto vie, že to, čo vojak prežije počas prípravy na boj, miestami pripomína skutočné muky. Aj preto najtvrdšiu skúšku zrejme volajú „týždeň pekla“. Chris teda prípravou prešiel a spravil to najmä pre svoje presvedčenie a vlasť: „Boli sme zmorení bojom, no všetci sme podišli k oknu a salutovali. Dívali sme sa na hviezdy a pruhy vlajúce za úsvitu a slová hymny sa ozývali v každom z nás.“

Snajper Chris sa rozhodol podeliť o svoje autentické zážitky z vojny, ako aj o cestu, ktorou kráčal v armádnej zložke SEAL. Scott McEwen „rozpoznal hodnotu jeho príbehu“, spisovateľ Jim Defelice zas vložil do riadkov svoj talent. Príjemným bonusom sú aj pasáže z pera Chrisovej manželky, Taya dôverne pozná, aké ťažké (a zároveň statočné) je vydať sa za vojaka.

Pred prečítaním Amerického ostreľovača možno budete tvrdiť, že obeta, ktorú profesionálni vojaci prinášajú, je privysoká a pohybuje sa mimo racionálneho zmýšľania. Pravda je, že bežný smrteľník nemá veľkú šancu pochopiť ich konanie. Oni slúžia vlasti aj za cenu života. Vďaka hodnovernému príbehu na vyše tristo stranách však narastá šanca stotožniť sa s tými, ktorí sa pre podobnú cestu rozhodnú. Môj pohľad na vojakov už nikdy nebude ako predtým... „Vojna každého zmení. Pred prvým bojom má v sebe každý akúsi nevinnosť, ale zrazu sa pozriete do odvrátenej tváre života.“