Júlia Poláková
23.07.2014

Atentát na Kennedyho - Bill O’Reilly – Martin Dugard

Preklad Peter Fridner
Ikar 2013

Od texaského atentátu na jeden z najznámejších prezidentských párov uplynulo vyše polstoročie, no osudný deň ostáva tragédiou, ktorá aj dnes púta zvedavé oko verejnosti a živí rôzne konšpiračné teórie. Násilná smrť prezidenta Spojených štátov Johna Fitzgeralda Kennedyho bola pre mnohých Američanov bolestivá udalosť.

Prečo malo význam, aby autori knihy Atentát na Kennedyho, Martin Dugard a Bill O’Reilly – uznávaný americký moderátor, reportér a politický komentátor – oprášili slávny príbeh? Život prominentného, kontroverzného a uznávaného človeka, akým John F. Kennedy nesporne bol, jednoducho neprestane ľudí fascinovať. O to viac, keď sa čitateľ dozvedá, že mocný muž s jasnou ambíciou vyhrať aj druhé prezidentské voľby mal po celý čas tajného nepriateľa. Ruský emigrant a bývalý armádny ostreľovač Lee Harwey Oswald vedel, že nemá sľubnú budúcnosť. Z nikoho sa túžil stať niekým, a aby to dosiahol, vraždil. Prvý pokus mu nevyšiel. Zamieril preto na vyššiu métu. Otvorené antipatie voči komunizmu prezidenta Kennedyho Oswalda v smrtonosnom cieli ešte posmelili.

Kniha zďaleka nezachytáva len atentát s naturalisticky vykreslenou hrôzou vo vládnom Lincolne, ktorá nastala po tom, ako do Kennedyho tela vletela smrteľná, „meďou potiahnutá strela“, a fatálne mu zasiahla temeno hlavy. Táto časť sa na prvý pohľad javí ako kľúčová, no mimoriadne obohacujúce sú pre čitateľa i momenty predchádzajúce dráme. Autori na vyše tristo stranách spravodajsky, a pritom pútavo predostierajú detaily z oficiálneho aj osobného života prezidentského páru. Diplomatické povinnosti prerušujú intímnejšie verejné tajomstvá, nevynímajúc Kennedyho neveru s Marilyn Monroe, ktorá mala údajne ohroziť prezidentove šance u voličov.

Cez riadky budete „priamo vnímať život v Bielom dome“. Tvorba politiky, ťažké rozhodnutia i prešľapy ústiace do konfliktov (napr. Kubánska raketová kríza). To všetko sa v románe preplieta so vzťahom k prvej dáme Jacqueline, ktorá vždy hrdo stála po boku svojho manžela. Až do konca. Heroický osud tohto prezidentského páru ostáva vrytý v dejinách Spojených štátov. Verte, že sa o ňom oplatí čítať aj po desiatkach rokov.