Kto nám dláždi cestu do neba?

Kto nám dláždi cestu do neba?

Dan Brown

Anjeli a démoni

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2004

Preložil Oto Havrila

Tohtoročným hitom sa v mnohých kníhkupectvách nielen na Slovensku, ale celosvetovo nepochybne stal Da Vinciho kód Dana Browna. Teraz má slovenský čitateľ možnosť zoznámiť sa s jeho ďalším bestsellerom, síce o rok mladšieho dáta, no nepochybne rovnako pútavým. Anjeli a démoni na Slovensku iste obsadia tento rok poprednú priečku v čítanosti a z hľadiska načasovanosti vydania nejeden šťastlivec nájde práve túto knihu ako darček pod vianočným stromčekom

Autor nadmieru vyostruje konflikt medzi vedou a vierou. Z napätia, ktoré takto vyvoláva, čerpá pri výstavbe deja. Párik protagonistov má neľahkú úlohu – zachrániť materiálne hodnoty Vatikánu a sprostredkovane aj duchovné pred celosvetovým teroristickým sprisahaním. Heroické výkony hrdinu sú často na hrane zázračnosti. Dynamické, krátke kapitoly so striedaním miesta súbežného deja a nervy trhajúceho odpočítavania nedovoľujú odložiť knihu ani pre vážnejšie dôvody. Ak niekomu nepríde na svadbu svedok, môže tušiť, že za tým je démon čítania (Anjelov a démonov).

Pravda, dôležitejšie než prvoplánový dej sú otázky, ktoré konanie všetkých zúčastnených protagonistov vyvoláva. Dan Brown na niekoľkých miestach do deja vsunul malé zdržania: skvelé a laikom prístupné argumentácie rôznych filozofií i psychologicky dokonalých manipulácií s verejnosťou a jej mienkou. Najzávažnejšou otázkou je, do akej miery prostriedky svätia účel. Autor sa pýta, či lži a zločiny môžu dláždiť cestu do neba. Dan Brown sa pokúša čitateľovi pomôcť aj pri odpovediach na otázky: Načo je nám vlastne viera? Je veda v súlade s princípmi viery? Kto je Boh v ponímaní moderného človeka a je ešte stále zlučiteľný s Bohom, ktorého vyznávali ľudia v minulosti? Aj keď Brown operuje s kresťanskými motívmi, jeho apologetika božstva je značne univerzálna.

Milovníkov záhad, ale aj umeleckej typografie iste potešia v knihe skvelé ambigramy, výrazy, ktoré možno čítať obojstranne. Koľko ambigramov sa v knihe naozaj objaví, je zdrojom krvavého napätia i tajomstva dávneho bratstva. Matematické súvislosti, symbolika, dôkladná znalosť Ríma, osobitne Vatikánu a navyše včlenenie skutočných reálií do príbehu, pripomínajúceho americké katastrofické filmy, ukazujú šírku Brownových znalostí.

Aj keď konzervatívnejších veriacich môže na niektorých miestach iritovať voľnomyšlienkarske narábanie s posvätnou vatikánskou realitou a vedeckú komunitu zase môžu škrieť občasné hazardy so serióznosťou vedeckej aplikovanosti a dôveryhodnosťou exaktnosti, zrejme záver diela uzmieri aj najväčších vášnivcov. U nás sa tomu ľudovo hovorí koza ostala celá i vlk je sýty. Vyprodukovať takýto záver však tiež patrí k schopnostiam inteligentného románopisca.

Ľuboš Svetoň