Zuzana Chlebová
06.12.2011

ARS SACRA

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2011. Ed. Rolf Toman
Preklad Eva Budjačová a Katarína Škovierová

Reprezentatívna kniha o kresťanskom výtvarnom umení a architektúre Západu prináša široký prehľad toho, čím Európa prispela do sveta umenia od raného kresťanstva až po súčasnosť. V unikátnom knižnom projekte tím expertov reflektuje historický kontext cirkevného umenia, aspekty kresťanskej vierouky ovplyvňujúce jeho podobu, pričom odborníci upozorňujú na dôležité zmeny v jednotlivých slohoch. Prechádzame obdobím neskorej antiky cez stredovek, renesanciu, barok, klasicizmus a modernu až do dnešných časov. Sprievodné texty sú písané s ohľadom na milovníkov umenia, ktorí nemusia byť suverénne zorientovaní v špecializovanej kunsthistorickej terminológii. Rozsiahly glosár v závere navyše slúži ako vítaná pomôcka pre čitateľa.

Stredobodom pozornosti publikácie Ars Sacra je priestor, kde sa číta liturgia. Kolektív tvorcov sa okrem chrámovej architektúry zameriava na zariadenia kostolov, ďalej na maliarstvo, sochárstvo a v menšej miere oproti spomenutým druhom umenia aj na umelecké remeslo liturgických predmetov. Pomyselný príbeh putovania jednotlivými etapami začína obdobím ranokresťanstva a byzantským umením, kedy sa formuje nová ikonografia so základom v Biblii. Sledujeme nástenné maľby v katakombách, náboženskú architektúru a prvé mozaiky z kúskov farebného skla. Máme možnosť detailne študovať najstaršie zachované ikony spred ikonoklazmu z Kláštora sv. Kataríny na Sinajskom polostrove a bližšie sa zoznámiť s byzantskou kultúrou na ikonostasoch. Raný stredovek poskytuje svedectvá bohato iluminovaných rukopisov z kláštorných skriptórií. V románskom umení nás fascinujú ikonografické programy nástenného stropného maliarstva, napríklad cykly fresiek s témou posledného súdu. Gotika je obdobím veľkých katedrál s novými stavebnými prvkami. Za všetky spomeňme stredisko stredovekej mariánskej úcty vo Francúzsku: katedrálu v Chartres. S vrcholným stredovekom sa spája aj medzník vo vývoji maliarstva v podobe Giottových fresiek. Quattrocento a cinquecento uchvacujú dielami talianskych renesančných majstrov, nechýba však ani expresívne umenie El Greca, či maľby z prostredia severne od Álp. Značná časť publikácie sa pochopiteľne venuje viacerým osobnostiam renesancie a náboženskej tvorbe jej dvoch najväčších géniov, Leonarda da Vinci a Michelangela. Každé obdobie prináša nejaké špecifikum, po etape manierizmu si všímame zmeny vo vyjadrovacích prostriedkoch pompézneho baroka. Predposledná časť knihy v jednom celku sústreďuje strohosť klasicizmu, subjektívnu religiozitu maliarstva romantizmu a etapu historizmov neorománskeho slohu a neogotiky. Záverečný blok nesie názov Secesia – expresionizmus – moderna. Náboženské umenie moderny reprezentujú diela s umelecky novátorským riešením, ako napríklad Gaudího La Sagrada Familia, kostol Otta Wagnera v slohu viedenskej secesie, či kaplnka Ronchamp od Le Corbusiera. Putovanie storočiami po pamiatkach duchovného charakteru knihy Ars Sacra končí pohľadom na okno Gerharda Richtera v južnej priečnej lodi kolínskeho dómu: abstraktné stvárnenie s náhodným farebným chaosom sa na vitráži spája do štruktúry vyjadrujúcej večný transcendentálny poriadok.

Na monumentalite osemstostranovej knihy sa značnou mierou podpisuje impozantný formát. Vzniká však paradoxná situácia, lebo čo bolo zamýšľané ako súčasť silnej stránky projektu, spôsobuje najväčšiu prekážku. Hmotnosť knihy vyžaduje osobité zaobchádzanie, núti čitateľa prispôsobiť sa jej rekordným rozmerom. Chcem však zdôrazniť, že voľba formátu neslúži len na prvoradé vzbudenie dojmu luxusu a na vonkajší efekt. Rozmer nie je samoúčelný, pretože veľkoformátové fotografie poskytujú zábery neprístupných majstrovských prác, zobrazenia v zle osvetlených výklenkoch alebo na vysoko sa týčiacich stenách katedrál. Fotografie Achima Bednorza odhaľujú detaily, ktoré sú v mnohých prípadoch nedostupné pre oči návštevníka chrámov. Okrem exkluzivity knihy Ars Sacra po formálnej stránke pripisujem jej výnimočnosť aj odbornému spracovaniu monotematického výkladu dejín kresťanského umenia s vysokou kvalitou úctyhodného obrazového materiálu.