04.06.2009

Brisingr - Christopher Paolini - Nenásytná túžba po príbehoch

Nenásytná túžba po príbehoch

Christopher Paolini

Brisingr

Preklad Jana Petríková, Mária Havranová

Rýchla a krutá realita dneška sa prežíva ťažko. Pubertiaci i mladí ľudia preto čoraz častejšie utekajú do sveta fantázie. Kým pred tridsiatimi rokmi vysokoškoláci medzi prednáškami relaxovali v blízkej krčmičke, dnes si sadnú na múrik pred školou a hlcú hrubiznú knihu. Jej názov je Brisingr a porozumieť jej jazyku znamená podrobne si naštudovať slovník elfov, drakov, víl a čarodejníkov. Ak ste si ho, pravda, neosvojili už pri čítaní predchádzajúcich dvoch zväzkov Odkazu Dračích jazdcov z pera Christophera Paoliniho, Eragon a Eldest. Brisingr je viac-menej voľným pokračovaním predošlých dvoch dielov, ale ústredným motívom je stále to isté – boj Vardenov so zákerným protivníkom Galbatorixom, v ktorom im Eragon všetkými silami pomáha. Neuveriteľné dobrodružstvá nadchýnajú nielen bohatstvom fantazijných obrazov, neznámymi bytosťami a novými slovami, ale aj brilantným jazykom rozprávača. Christopher Paolini stavia svoje dielo na zložitej konštrukcii, rozbieha viaceré paralelné deje cez jednotlivé postavy, bohato vykresľuje zvláštne zvyky, prejavy a štýl svojich hrdinov. Najmä však dôsledne dodržiava líniu odvahy, statočnosti ducha  a nezlomnosti tela. Levím podielom prispeli k pôžitku z tohto diela aj prekladateľky do slovenčiny Jana Petríková a Mária Havranová. Eragon pozná čarovné slovo ,,brisingr“, čo v starodávnom jazyku znamená oheň. Neskôr jeho zhmotnenie použije v boji proti nepriateľom. Vzdialene pripomína zázračný meč kráľa Artuša Excalibur, ktorý bol tiež schopný zvláštnou silou ničiť zlo. Sme vo svete fantasy, prečo teda nepripustiť, že práve symbol brisingr je zbraňou proti stereotypu, nude a súčasne stresu zo šialeného tempa dnešného života? Aj poddaní a otroci na celom svete si v neznesiteľných podmienkach vymýšľali hrdinov, ktorí jedného dňa určite prídu a oslobodia ich. Eragon je vlastne symbolom ľudského ducha, ktorý chce žiť v harmónii, kráse a pokoji, paradoxne však preto musí stále zvádzať neľútostné boje. Kým bojujeme, žijeme. Nech nám v tom brisingr pomáha!

Martin Grbjar