Marcela Miniarová
09.05.2012

Denník odvážneho bojka 1, 2, 3 - Jeff Kinney - Sympatický „nehrdina“

Sympatický „nehrdina“

Bratislava, Ikar 2010, 2012
Preklad Elena Guričanová

Niektoré literárne postavy sú skrátka neudržateľné: drzo vyskakujú zo stránok knihy a nasťahujú sa nám rovno do hlavy; votrú sa do rodiny či do partie, kde sa o  nich siahodlho diskutuje; skrátka, stanú sa súčasťou nášho sveta a len občas si uvedomíme, že je to všetko len „akože“. Presne takýto je Greg Heffley, ktorý sa dokonca vymkol z rúk aj svojmu vlastnému „literárnemu otcovi“. Jeff Kinney sa totiž priznal, že chcel pôvodne napísať knižku pre dospelých, skôr akúsi spomienku na detstvo a dospievanie, ale Greg si zjavne urobil po svojom a rieši si svoje detsko-tínedžerské problémy takpovediac v priamom prenose.

Vo svete kinematografie sa už zaužíval termín rodinný film, pri ktorom sa dobre zabavia rodičia aj deti, hoci každá generácia si tam môže nájsť niečo iné. Knižná séria o odvážnom bojkovi Gregovi má podobný charakter, zabaví každého, kto ešte celkom nezabudol na detské časy. No v prvom rade je určená Gregovým rovesníkom, ktorí si neraz (spolu s ním) povedia: „Život jedenásťročného decka môže byť fakt nafigu…“ Vzhľadom na hlavnú cieľovú skupinu čitateľov zvolil autor veľmi príťažlivú formu, Greg si totiž do svojho denníka nielen píše, ale aj kreslí.

Greg je vlastne hrdina-nehrdina, vôbec nepatrí k  tým ideálnym, ktorí nikdy neurobia chybu. Je to reálny chalan z  mäsa a kostí (oboje sa mu máli, nesmierne túži byť vyšší a mocnejší), ktorý sa borí s každodenným životom, ako najlepšie vie, ibaže plány a realita sa neraz veľmi líšia. Vtipné situácie, o  ktoré v  knihách nie je núdza, najčastejšie vyplývajú z  jeho nedokonalosti, a možno práve preto si tak ľahko získava sympatie. Svojich verných fanúšikov a  fanúšičky má už po celom svete, séria sa postupne prekladá do 30 jazykov. Je to neklamný dôkaz, že Jeff Kinney skutočne trafil do čierneho a stvoril plnokrvnú postavu, ktorá nepozná hranice.

Prvý diel v USA vyšiel v apríli 2007 a zotrval v rebríčku detských bestsellerov New York Times plných 141  týždňov, podobne úspešné boli aj ďalšie. Séria má nateraz šesť dielov, v  slovenčine zatiaľ vyšli prvé tri (2. diel má podtitul Rodrick je šéf a 3. diel Posledná kvapka) a „bojkáčom“ je určená aj web stránka: www.dennikodvaznehobojka.sk.

Ohromná popularita odvážnemu bojkovi zabezpečila aj vstup do sveta filmu, avšak nie v animovanej podobe, Grega stvárňuje nadaný detský herec Zachary Gordon. Sfilmované už boli prvé dve knižky, tretí film sa očakáva tento mesiac.