Drevené kostoly - Miloš Dudáš, Ivan Gojdič, Margita Šukajlová

Miloš Dudáš, Ivan Gojdič, Margita Šukajlová: Drevené kostoly

Bratislava, Dajama 2007

Prvá publikácia novej edície Kultúrne krásy Slovenska vydavateľstva Dajama spracováva jedinečný fenomén z hľadiska kultúry i turistiky. Vydavateľstvo sústredené na propagáciu Slovenska v zemepisno-historických súvislostiach má už desiatky priaznivcov u nás i v zahraničí vďaka množstvu a pestrosti ponuky, vďaka skĺbeniu vedeckého, praktického a aktuálneho prístupu k témam, a zaiste preto, že väčšina z nej vychádza viacjazyčne (viac na www.dajama.sk) – aj Drevené kostoly vyšli ešte v angličtine a poľštine.

Kniha je koncipovaná ako turistický sprievodca s odborným výkladom, niečo ako papierový poznávací zájazd. Oboznamuje s drevenými kostolmi rímskokatolíckymi, evanjelickými a najpočetnejšími gréckokatolíckymi. Na predsádke nájdete mapy s vyznačenými kostolmi, register obcí a slovník sakrálnej architektúry. Jednotlivé kostoly približujú stručné architektonické i historické opisy a fotografie interiéru a exteriéru – ku každému autori uviedli aj adresu kompetentnej osoby alebo obecného či farského úradu, čo možno považovať za užitočné minimum každého bedekra.

Najvyššia koncentrácia drevených kostolov je na severe a severovýchode Slovenska. Ak na juhovýchode môže byť Tokajská vínna cesta a diagonálne na opačnej strane Slovenska máme Malokarpatskú vínnu cestu, prečo by nemohla spájať obce a oblasti s drevenými kostolmi, napríklad Cesta drevených pokladov... Dobrým pokusom je už fungujúca Gotická cesta, ale tá je poňatá širšie a drvivá väčšina drevených kostolov vlastne s gotikou ani nemá nič spoločné. Ukazuje však, že ľudia dokážu degustovať aj duchovnú krásu! Hoci sú drevené kostoly skvosty minimálne stredoeurópskeho formátu s nežnou kombináciou malebnosti so vznešenosťou a už sa im v poslednom čase konečne venuje viac pozornosti (za všetko spomeňme tohtoročný nádherný nástenný kalendár z vydavateľstva Spektrum Grafik), predsa len k hokejistom, celebritám či automobilkám je náš vzťah akosi vlastníckejší.

-rm-