Šimon Kéry
27.11.2020

Dva pohľady na narkobaróna

Steve Murphy, Javier Peña: Lov na Pabla Escobara. Ako sme stíhali najhľadanejšieho zločinca na svete

Preklad: Matúš Kyčina

Bratislava: Ikar, 2020

Kniha Lov na Pabla Escobara a seriál Narcos – to sú dva aktuálne pohľady na príbeh neslávne známeho pašeráka. Na jednej strane máme chytľavno za toý televízny príbeh dlhoročného stíhania Pabla Escobara, na druhej strane je písomná verzia agentov DEA, Steva MurphyhoJaviera Peñu, ktorá síce ponúka presné fakty, no do príbehu čitateľa do príbehu úplne vtiahnuť nedokáže úplne vtiahnuť. Otázkou teda je – ktorá verzia je lepšia?

Jedným z hlavných rozdielov je priblíženie Escobarovho osobného života. Zatiaľ čo v knihe sa len letmo dočítame o jeho vzťahu s rodinou, a snahe dostať ich za hranice Kolumbie dočítame len letmo, seriál Narcos sa na osobnom živote narkobaróna zakladá. Štúdio Netflix doň zakomponovalo hodiny interakcií Escobara so svojimi deťmi, milenkami, manželkou, či s jeho osobnými zabijakmi – sicarios. Tým pádomSeriál sa k nemu správa ako k plnohodnotnej postave, nie nielenlen ako k cieľu a bodke za celým príbehom. Kniha sa takéto vzťahmizáležitosti  nezaoberánerieši, agentov DEA jeho súkromný život nezaujímal, pokiaľ iba ak ich tieto takéto informácie dokázali priblížiť k jeho dolapeniu.

Mínusom seriálu Narcos je chronológia príbehu. stavia Kniha sa v tomto javí zodpovednejšia. Ponúka celý životný príbeh oboch vyšetrovateľov,: od ich skromných začiatkov až po Escobarovu smrť. Opisuje Sledujeme krvavú a nepeknú skutočnosť realitu celého procesu – tréning na akadémii, prvé skúsenosti v Kolumbii či nebezpečné razie. Seriál túto skutočnosť odľahčuje –. O o minulosti agentov sa nedozvieme v podstate nič,príbeh  a príbeh sa začne až po ich prevelení do Kolumbie,, aj keď dôležité míľniky v stíhacom procese stíhania sa v realite stali dávno predtým, ako sa Javier a Steve začali podieľať na dolapení Escobara.

„Rozprávač“ v seriálovej verzii je všadeprítomný, vždy pozná presnú polohu dôležitých postáv a  vie, čo majú v pláne ďalej. V skutočnosti sa agenti museli často spoliehať na anonymné a nepresné informácie od rôznych pochybných zdrojov. Tieto zdroje sa objavujú aj v seriáli, väčšinou sú však vykreslené ako dôležité postavy s vlastným príbehom a motívom, aj keď v skutočnosti sa agenti na svojich sa na nich agenti informátorov tak príliš spoliehať nemohli. Seriálová verzia sa k dolapeniu Escobara dostáva cez veľkolepé udalosti a nečakané zvraty, jeho koniec však bol spôsobený spôsobili najmä jeho vlastnými vlastné chybami chyby a neúnavnou neúnavná dlhoročnou dlhoročná prácou práca vládnych zložiek Kolumbie a USA.

Hoci tvorcovia Narcos pred každou epizódou upozorňujú, že ide o dramatizáciu, ktorá nekopíruje realitu, dokázali v divákovi zanechať pôsobivú predstavu o krutosti celého narkobiznisu. Moja jediná reálna pripomienkaMojou jedinou reálnou pripomienkou, – odhliadnuc od nepresností a celkového prerozprávania príbehu, – je samotná postava Pabla Escobara. Knižná verzia zachycuje Pabla Escobara ako krutého a nemilosrdného pašeráka, ktorý spôsobil utrpenie a smrť nespočetného množstva ľudí. V seriáli pôsobí prišiel Escobar občas až sympaticky, ako veľmi slušný a priateľský chlap, ktorý bezhranične miloval svoju rodinu a ku k svojim ľudom sa správal férovo. Kniha si však servítku pred ústa nekladie, a k agenti DEA prechovávali pociťovali k nemu len značnú nenávisť. Nie je im čo vyčítať – na vlastné oči videli, akej hrôzy je Pablo schopný. Ich pohľad podporujú aj štatistiky úmrtí spôsobených Pablom Escobarom, ktoré sa v knihe často vyskytujú.

Seriálová verzia vykresľuje Murphyho a Peñu ako najväčších hrdinov v dolapení tohto narkopašeráka. Skutoční agenti si to však nemyslia – sami sa opísali len ako pešiakmi pešiaci, ako malá súčasť celkového úsiliamalou súčasťou v celkovej snahe, hrdinstvo prisudzovali najmä policajným zložkám Kolumbie.

Seriál omnoho lepšie zaujímavejšie zobrazuje podáva emócie a hrdinstvo postáv, a hoci je neobjektívny, zanechá v divákovi lepšiu predstavu o celcelého procesuej problematike drogového obchodu v Južnej Amerike. Ako sa vraví, lepšie raz vidieť ako stokrát počuť, v tomto prípade prečítať. Kniha naproti tomu je literatúrou faktu a ponúka presný a neprikrášlený príbeh Pabla Escobara a jeho sicariov. ú stranu Divák/čitateľ najlepšie spravíurobí, ak si zoberie vezme niečo z obidvoch prístupov. Ani jednu adaptáciu neodporúčam mladistvým, či slabším povahám, keďže sú plné násilia, užívania drog a iných kontroverzných tém.

Samotný Escobar si potrpel na spoľahlivosť a dôslednosť a zrejme ani z jednej verzie svojho života najväčšieho zločinca 20. storočia by nebol sklamaný.