Haló, haló, pani Mačka! – Ľuboslav Paľo – Čaro príbehu v kráse farieb

Čaro príbehu v kráse farieb

Čaro príbehu v kráse farieb

Ľuboslav Paľo: Haló, haló, pani Mačka!

Bratislava, Artforum 2006

Ľuboslav Paľo, autor tohto pôvabného príbehu o večných rozprávkových naháňačkách medzi mačkou a myšami, je slovenský výtvarník s medzinárodným renomé, o čom asi najvýrečnejšie svedčí fakt, že slovenskému vydaniu tejto 32 stránkovej knihy, určenej najmenším čitateľom, predchádzalo viacero jej zahraničných vydaní. Pod nemeckým názvom Nicht Erwischt! vyšla v roku 2005 vo švajčiarskom vydavateľstve Bohem Press Zürich, v talianskej mutácii vo vydavateľstve Bohem Press Italia a následne i v kórejskej mutácii vo vydavateľstve Gitan Childrens Press v juhokórejskom Soule. A ilustrácie, ktoré doprevádzajú v knihe autorský text natoľko zaujali medzinárodnú porotu na minuloročnom Bienále ilustrácií v Bratislave, že ich ocenili prestížnym Zlatým jablkom BIB-u.

Dúfam, že tým neznížim umeleckú hodnotu textu, keď uvediem, že príbeh myšiakov-bračekovcov Tima a Pima, pani Mačky i záchrancu dvoch zvedavých myšacích nezbedníkov priateľa Ježka, je „šitý na mieru“ výtvarnej podoby knihy, a to tak, aby sa na každej dvojstranne mohla zmeniť jej výtvarná kompozícia a autor-výtvarník pri nej mohol využiť celú paletu farieb a ich farebných plôch a kontrastov. Všetko toto ilustrátorské i grafické čarovanie je ale podriadené vnímaniu adresáta knihy – dieťaťa, ktoré spolu s príbehom objavuje i čaro a príťažlivosť jeho výtvarnej podoby. A možno je to len detail, ale autor-grafik použil v knihe písmo Helvetica, ktoré je pre malého čitateľa, niekedy ešte ťažšie lúskajúceho text, najvhodnejšie.

Ľuboslav Paľo, absolvent VŠVÚ, je žiakom prof. Dušana Kállaya, ktorý dnes patrí k najlepším a najuznávanejším svetovým ilustrátorom. Kniha Haló, haló, pani Mačka! potvrdzuje, že skvelý učiteľ má nadaného žiaka, a čo je možno ešte podstatnejšie, že vo svete uznávaná slovenská ilustrátorská škola má aj v ďalšej generácii pokračovateľov.

Anton Baláž