Elena Ťapajová
09.05.2012

Hazardná hra - Felix Francis - V otcových šľapajach

V otcových šľapajach

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2012
Preklad Oľga Kralovičová

Roky sa vraciam k detektívkam z dostihového prostredia od anglického autora Dicka Francisa (1920-2010). Z apl n i l i u ž v iac ako jednu poličku v  mojej knižnici, nehovoriac o tom, aký m potešením dokážu naplniť moju dušu. Zdalo sa, že jeho smrť rozširovanie tejto kapitoly tichej čitateľskej radosti navždy uzavrela. Objavil sa však pokračovateľ rodinnej spisovateľskej tradície - Felix Francis (1953), jeho mladší syn. I keď pôvodne vyštudoval fyziku a elektroniku a sedemnásť rokov fyziku učil, od konca 90. rokov 20. storočia spolupracoval s otcom ako manažér (sprevádzal ho napríklad i pri jeho návštevách Slovenska) a neskôr ako spoluautor jeho posledných štyroch románov (Na mŕtvom bode, Džokej v talári, Dvojnásobná výhra a Chybný krok). Vlani sa predstavil svojím prvým samostatným románom Hazardná hra, ktorý rovnako ako diela jeho otca pohotovo preložila do slovenčiny Oľga Kralovičová a vydal Slovenský spisovateľ v edícii Zelená knižnica.

Hrdinom a zároveň rozprávačom príbehu je Nicholas „Foxy“ Foxton, nezávislý finančný poradca, špecialista na vysoko rizikové investície. Pôvodne chcel byť džokejom, ale vážne zranenie (podobne ako v prípade Dicka Francisa) zmenilo jeho osud. Láska k  dostihovému športu však pretrváva. Felix Francis stavia na istotu a osvedčené postupy otcových kníh. Napríklad prvá veta zvestuje: „Keď Herba Kovaka zavraždili, stál som vedľa neho.“ A  potom rozvíja príbeh, v  ktorom nechýba napätie, ale vyhýba sa dnes takým módnym drastickým scénam násilia. Naopak, nadeľuje dostatočnú dávku psychológie, citov, ale aj istého gentlemanstva, zodpovednosti, veľkorysosti a  morálky. Nicholas sa stane nečakane správcom pozostalosti svojho mŕtveho kolegu, ale aj jedným z podozrivých z vraždy a nakoniec aj sám riskuje život a ohrození sú jeho blízki. Nechýba láskyplný vzťah k matke a k priateľke, ktorá bojuje s  rakovinou. Napriek všetkému sa rozhodne pokračovať v hľadaní pravdy a nevzdávať boj proti zlu. V tomto prípade je to aj aktuálne tunelovanie grantov Európskej únie. Keďže ide o detektívku, viac sa z obsahu nepatrí prezrádzať.

Dalo by sa povedať, že autor úmyselne dodržuje štýl a niektoré „obsahové klišé“ otcových diel, takže nepozorný čitateľ by si ani nemusel uvedomiť „výmenu stráží“. Má to svoj pôvab, ale neprekvapuje. Na druhej strane fanúšikovia príbehov Dicka Francisa môžu byť spokojní: Felix Francis kráča v jeho šľapajach.