Jaroslava Šaková
28.11.2016

HoneymOon - Jana Beňová

„Ako dlho človek vydrží bez objatia? Ako dlho bez slova?“ A viete, že ak z mesta zmizne milovaná osoba, mesto môže zmiznúť s ňou? Tieto otázky naliehavo zaznieva jú v novej knihe Jany Beňovej s názvom HoneymOon (Marenčin PT 2015), ktorá je istou formou spätného denníkového záznamu hrdinky so zvláštnym menom Oona. Tá sa nachádza v nemocnici s bo ľavou nohou. Možno.   A možno si to celé vymyslela. Kniha to tiž poskytuje viacero ciest, ktorými sa pri jej čítaní môžete vydať. Pospájajte si text s poznámkami pod čiarou, ktoré k den níku Oony pridal milenec Maté, alebo ho vnímajte bez nich, choďte po kľúčových slovách opakujúcich sa v texte (lopta, tlo, noha).

Alebo sa jednoducho nechajte uná šať poetickosťou Beňovej prózy, pre jej tvorbu takou charakteristickou. Text sa vyznačuje tiež veľmi efektnou prácou so zvukomalebnými citoslovcami či vhodne a funkčne použitými anglickými frázami, čo je v slovenskej literatúre menším sviatkom.   Beňová k jazyku teda dokáže pristupovať hravo, text tak pôsobí nenútene a uvoľnene (miestami až priveľmi uvoľnene, keď, trebárs, prepis rozhovoru z MHD vyznie v kontexte knihy dosť izolovane a nepatrične), ale zároveň je neskutočne presný tam, kde si to príbeh vyžaduje. Apropo, príbeh – už aj podľa názvu by sme mohli usudzovať, že pôjde o nejaký typ love story. A presne tak to aj je – tento príbeh lásky je NEJAKÝ, a to slovo ho maximálne vystihuje. Garantujem vám, že si v priebehu čítania budete lámať hlavu nad tým, čo je to vlastne za knihu. Tak trochu apollinairovské pásmo, v ktorom sa objaví Chicago aj Paríž, pretože miesta a motívy sa tu striedajú rovnako rýchlo ako pocity hlavnej hrdinky. Autentický opis skutočnosti z rokov nedávno minulých aj s takými detailmi, ako je napríklad hlásenie o stave vodnej hladiny v rádiu. Alebo lingvistické doberanie sa partnerov s odlišnými rodnými jazykmi.

Nejaký z týchto príbehov osud Oony a Matého vystihuje – vyberte si z nich alebo pridajte vlastnú interpretáciu ich vzťahu – pri čítaní Beňovej kníh je možné všetko. Koniec koncov, ako sa to stane, že s človekom, bez ktorého ste najprv nevedeli žiť, zrazu neviete vydržať? A čo ak je láska rovnako neskutočná ako halucinácie vyvolané prud kou bolesťou, pred ktorými vás neochráni ani pobyt v nemocničnej izbe? Ostane len zúfalá túžba: „Prepadnúť sa v niekoho náručí. Do seba.“ Beňová dokáže túto túžbu majstrovsky zhmotniť do slov, pretože ako autorka veľmi dobre vie: „Láska sa vraj končí, keď si dvojica prestane vymýšľať samu seba.“

Oona si však vymýšľať neprestala, a tak máme pred sebou knihu, ktorej čítanie je naozaj zážitkom, aj keď si možno vyžaduje o niečo viac pozornosti než lineárne písané a chronologicky usporiadané príbehy. Na oplátku vám za venovanú pozornosť prinesie radosť z dobre napí saného textu a precízne vybrúsených viet. Doprajte si tú radosť tiež, možno vám HoneymOon pripomenie nejaký príbeh… Z tých, ktoré ste sami prežili.