Hotel Babylon alebo nechcete radšej zostať doma? - Imogen Edwardsová-Jonesová & Anonym

Jonesová & Anonym

Imogen Edwardsová-Jonesová & Anonym

Hotel Babylon alebo nechcete radšej zostať doma?

Bratislava, Ikar 2008

Preklad Tamara Chovanová

Anglická spisovateľka a novinárka I. Edwarsová-Jonesová zaujala čitateľov sériou vtipných príbehov s označením Babylon, v ktorých predstavila neuveriteľné udalosti a príhody zo zákulisia hotelov, letísk či sveta módy. S humorom odhaľuje lepšie aj najhoršie stránky, aké sa skrývajú v každom človeku. V slovenskom preklade vyšiel Hotel Babylon, čerpajúci z dlhoročných skúseností manažéra, čo takmer celý život  pôsobil v najluxusnejších  londýnskych hoteloch. Všetky hotelové príhody sú skutočné, autorka ich vtesnala do deja, ktorý zachytáva 24 hodín v istom drahom hoteli v Londýne od rána do nasledujúceho rána a predstavila prácu dennej a nočnej zmeny.

O „udalostiach“ v hoteli, kde sa striedajú obchodníci, bohaté vdovy, podnikatelia, excentrické modelky, speváčky, špičkoví manažéri, cudzinky v utajení po plastických operáciách, politici, zástupcovia šoubiznisu rozpráva jeden z dvojice recepčných, ktorý práve nastúpil na dennú ,,šichtu“ s kolegyňou Liz. Čitateľ môže sledovať milé i nemilé príhody počas celého dňa a noci. Recepčný mu odhalí ,,tajomstvá“ hotelového ubytovania (príplatky za skoršie ubytovanie, keď jednu izbu možno účtovať v ten deň dva razy; postoj k VIP hosťom). Nechýba pohľad ani na odvrátenú tvár hotela s náročnou prácou kuchárov v podzemí, vyčerpaných upratovačiek, vrátnikov, poslíčkov, okrádanie v bare, účtovanie otvorených fliaš na svadbách, konferenciách, alebo populárne popoludňajšie čaje s nízkymi nákladmi a vysokými cenami. Najobľúbenejšou témou v hoteli je prepitné. Podľa vnútorného testu sa ukázalo, že Francúzi sú jednoznačne najväčší skupáni a najobľúbenejšími sú rozprávkovo bohatí Arabi, ktorí sa nepozastavujú nad žiadnou cenou. Doslova poplach v hoteli vždy spôsobí texaský ropný magnát Mastersona, povestný tučným prepitným, ale aj nadštandardnými požiadavkami. Kniha podrobnejšie charakterizuje viaceré hotelové funkcie, ktoré vyžadujú mimoriadnu trpezlivosť, presnosť, predvídavosť, ochotu, ale niekedy aj vynaliezavosť a risk, ako aj tzv. podradné hotelové profesie, ktoré vykonávajú zväčša cudzinci. Zároveň  vykresľuje aj celú škálu ľudských pováh, osudov, činov a s určitým nadhľadom i humorom zoznamuje s tienistými stránkami hotela, ktoré hostia nevidia. Hotel Babylon je vtipné a miestami aj užitočné čítanie, najmä na čas dovoleniek.                                                                                                                   Zuzana Galovičová