Zuzana Galovičová
11.02.2016

Spomínanie - Jaroslav Čelko

Spomínanie (Vl. nákl. 2015) je výstižný názov pre knižku, ktorá prináša pestrú mozaiku skutočných príbehov, udalostí, rozmanitých historiek nielen zo života profesora Jaroslava Čelka (1923), ale aj viacerých jeho príbuzných či  krajanov. Autor spomína predovšetkým na roky, keď trvale žil v  Sádočnom (okres Považská Bystrica). Pred očami čitateľa defilujú postavy a postavičky pracovitých, zručných i prešibaných krajanov. Z textov dýcha objektívnosť, tolerancia, úprimný vzťah k  duchovným hodnotám, tradíciám, histórii, prírode aj hlboká úcta k hrdinom príbehov, v čom sa odráža autorova životná filozofia i sociálne cítenie. Osobné spomienky venoval rodine, niektorým príbuzným, detstvu, škole, hľadaniu remesla, prvým krokom v  práci i ceste za ďalším vzdelávaním.

Spomínanie je obrazom doby a  spoločenských premien v  regióne. Autorove texty majú miestami kronikársky charakter, v jeho príbehoch nechýba aj trochu romantiky, poetické zápletky s neraz žartovným či poučným záverom. Príloha prináša dva príbehy o Mojtíne a výber z tvorby „ujca z Ameriky“ Františka Čelka Mikluščina (rodáka zo Sádočného) – novinára, spisovateľa, pokrokového činiteľa krajanského hnutia v USA. Texty dopĺňajú ilustračné i vzácne dobové fotografie.

V knižke autor konštatoval, že „dozrel čas, aby som sa pustil do písania spomienok“, lebo počas aktívnej „vedeckovýskumnej, organizačnej a pedagogickej činnosti mi neostával čas ani sily na spomienkové písačky“. Jeho veselé i smutnejšie obrázky zo života v knižnej podobe tak nezapadnú prachom zabudnutia a pripomenú dnes časy minulé rodákom i nasledujúcim generáciám. Na prezentácii knihy v Pružine koncom leta odznelo: „Spomínanie by sa malo stať povinným čítaním pre žiakov a študentov najmä v Domanižskej a Pružinskej doline. Zaslúži si byť doplnkovou učebnicou histórie regiónu.“