Hra o pizzu- John Grisham - Rozprávanie s napätím

Rozprávanie s napätím

John Grisham

Hra o pizzu

Ikar, Bratislava 2009

Preklad Patrik Roľko

Tento román je ďalšou autorovou „odbočkou“ z právnického prostredia (opustil ho už v príbehu Také nezvyčajné), tentoraz čitateľom poodhalí zákulisie profesionálneho amerického futbalu. Hráč Rick Dockery sa preberie v nemocnici po úraze, ale keď sa rozpamätá, čo sa prihodilo, radšej by sa neprebral. Svoj tím priviedol k prehre v jednom z najdôležitejších zápasov sezóny na domácej pôde. Po fiasku dostáva výpoveď a žiadny z profi-klubov ho nechce angažovať. Prenasledovaný nespokojnými fanúšikmi i záškodníckym novinárom prijíma ponuku svojho agenta, aby strávil niekoľko mesiacov v talianskom klube v Parme na poste zadáka. Rickov príchod do severného Talianska oslavujú všetci jeho noví spoluhráči, vkladajú doňho nádeje, že sa im podarí získať prvý Super Bowl. Čašník Nino, sudca Franco, hasič Silvio a ďalší hrajú football americano predovšetkým pre zábavu, čo je pre Ricka novinka, keďže doma sa okolo tohto športu točia obrovské peniaze. Talianski nadšenci si doprajú nanajvýš pizzu a pivo po zápase. Postupne aj Rick podlieha čaru talianskej pohostinnosti a bezprostrednosti. Chutné jedlá, lahodné vína a nádherné ženy sú balzamom na jeho ubolenú dušu. Parmskí Panteri sa s Rickovým prispením naozaj pozviechajú a vidina vysnívaného pohára je čoraz bližšie. Na ich psychiku má nezanedbateľný vplyv i nepretržitá séria víťazstiev rivalov z Bergama, ktorí získali Super Bowl už niekoľko ráz po sebe. Okrem pizze a futbalu dotvára kulisu príbehu aj romantická láska. Rick podľahne citom hneď k dvom ženám – opernej speváčke Gabrielle a americkej študentke Livvy.

Marek Zákopčan