Elena Ťapajová
19.07.2011

Jozef Kroner a Kronerovci - Zuzana Bakošová–Hlavenková a kolektív autorov - Elixír smiechu

Elixír smiechu

Bratislava, VŠMU, Divadelná fakulta a Divadelný ústav 2010. Edícia Osobnosti

Elixír smiechu je pozoruhodná publikácia venovaná našej poprednej hereckej osobnosti Jozefovi Kronerovi, ale aj ďalším divadelníkom z jeho rodu. V slovenských pomeroch sa to takto komplexne deje vlastne prvý raz (ak nerátame rozhlasový projekt o známych rodoch).

Autorka a zostavovateľka projektu, známa teatrologička a tvorkyňa nejednej monografie prof. PhDr. Zuzana Bakošová-Hlavenková, PhD., spolu so svojimi spolupracovníkmi prináša nový uhol pohľadu na známu osobnosť a ozrejmuje súvislosti jej umeleckého vývinu a hereckého majstrovstva v kontexte spoločenského diania. I keď sa môže zdať, že svojím spôsobom nadviazala na zborník Jozef Kroner – talent, intuícia, pokora herca, ktorý zostavila Dagmar Podmaková a vydal Kabinet divadla a filmu SAV roku 2003, či na knihu rozhovorov Jozefa Leikerta a Márie Mackovej Osud tak chcel z deväťdesiatych rokov, vytvorila dielo, ktoré si zaslúži pozornosť nielen odbornej verejnosti.

Najrozsiahlejšia prvá časť knihy je sústredená na „najlepšieho slovenského herca dvadsiateho storočia“ Jozefa Kronera. Nasledujú časti venované hereckým osudom jeho manželky Terézie Hurbanovej-Kronerovej, dcéry Zuzany Kronerovej a synovca Jána Kronera. Piata časť nazvaná Kronerovci obsahuje rodinné kalendárium a albumové fotografie, kde sa spomínajú aj ďalší umelci z rodu – súrodenci Jozefa Kronera – herci Ján, Ľudovít, Mária a syn Janka Kronera – filmár Jakub. Šiesta časť má dokumentačný charakter a jej základom je súpis divadelných, televíznych a filmových postáv najmä hlavného protagonistu.

Žánrovo obsahujú jednotlivé časti knihy zasvätené štúdie a rozhovory s protagonistami, ale aj osobne ladené svedectvá a faktografické kalendáriá.

Nemožno si nevšimnúť, že publikácia má nadnárodný rozmer. Nielen preto, že Jozef Kroner pôsobil úspešne i v zahraničných filmoch a získal nejedno medzinárodné uznanie. V kolektíve autorov publikácie však figuruje aj Američan Roy Mittelman so zaujímavou štúdiou Jozef Kroner a spleť symbolov v Obchode na korze, či Francúz Charles Mourier s emotívne ladeným textom Spomínam. Nuž a celkom samozrejmá je spomienka na spoluprácu od českého kolegu Boleslava Polívku.

Zo slovenských autorov zaujmú štúdie o divadelnom, filmovom, televíznom či rozhlasovom pôsobení Jozefa Kronera a Kronerovcov vôbec napr. od už nebohého Jána Jaborníka, Nadeždy Lindovskej, Vladimíra Štefka, Vladislavy Fekete, Vladimíra Mlčouška, Václava Maceka, Richarda Kramárika, Vladimíra Ruska. Ale aj úvaha Valéra Mikulu na tému, či vnímať Jozefa Kronera ako spisovateľa alebo rozprávača. A nechýba živé rozprávanie Gizely Mihálikovej o pôsobení Jozefa Kronera v maďarských filmoch, ktoré naša verejnosť takmer nepozná. Upútajú aj spomienkovo ladené svedectvá režiséra Juraja Jakubiska o spolupráci pri nakrúcaní Tisícročnej včely, kostýmového výtvarníka a scénografa Milana Čorbu, či režiséra Jaroslava Riháka, ktorý uvažuje, v čom vlastne spočíva charizma herca.

Najsilnejšie však cítiť zástoj Zuzany Bakošovej-Hlavenkovej ako autorky (zasvätených štúdií, rozhovorov i kalendárií ) i zostavovateľky. Je to ona, kto definuje prínos rodu slovami: „Typická pre Kronerovcov je veľká dávka ľudskosti, ale tak isto smiechu a úsmevnosti... Smiech cez slzy i smútok klaunovej pravdy sa zračia v tomto nevšednom kóde ako rodový prínos a neopakovateľné vpečatenia ľudskej i hereckej životnej múdrosti, ktorá nás vie zajať vo svojej príťažlivosti do toho zázračného sveta, čo vidí predovšetkým srdcom.“