Kde je moja krajina, kamoš? - Michael Moore - Najvtipnejší glosátor svetovej politiky

Najvtipnejší glosátor svetovej politiky

Najvtipnejší glosátor svetovej politiky

Michael Moore: Kde je moja krajina, kamoš?

Bratislava, Ikar 2005

Preklad Jana Kantorová-Báliková

Oscarový dokumentarista Michale Moore nie je nijaký ťažký intelektuál ani bravúrny analytik typu Noama Chomského alebo Johna Laughlanda. Je to skôr pohotový a vtipný glosátor politického diania okolo neho, bystrý pozorovateľ s poriadnou dávkou čierneho humoru. To síce môže znižovať vedeckú hodnotu jeho knižiek, nie však literárnu. V každom prípade je totiž Michael Moore výnimočný autor, ktorý tak ako dosiaľ málokto dokáže písať o zložitých schémach svetovej politiky odľahčeným, miestami až fejtónovým spôsobom. V tomto štýle je preto skôr pokračovateľom Arta Büchwalda. Moorove knižky sú nesmierne zábavné a kto ich chce smrteľne vážne analyzovať, bude asi trošku obmedzený.

Aj jeho posledná publikácia sa venuje jeho úhlavnému priateľovi Georgovi Bushovi, ktorému pripomenul všetky lži, ktorými nás Biely dom kŕmil počas vojny v Iraku. Vďaka tomu máme možnosť s odstupom dvoch rokov porovnať výroky, pri ktorých sa Moore ani veľmi nemusel namáhať: stačilo ich zoradiť pekne za sebou a humoristický úspech je zaručený. To mu však rozhodne nestačí a autor pokračuje v karikovaní súčasnej administratívy amerického prezidenta a jeho neokonzervatívnej skupiny. Aj ohlasy na tieto práce jasne naznačujú, že Moorova taktika je mimoriadne účinná. Vo svete, ktorému chýbajú základné známky racionality, môžu byť akékoľvek seriózne analýzy súčasného diania už poriadne nudné, v každom prípade však zjavne neúčinné. Moore nám všetkým odkazuje, že darebákom sa treba vysmiať, nie snažiť sa ich pochopiť, že zlo a nemravnosť najviac vyniknú s použitím humoristickej hyperboly, ktorá celkom vedome šokuje. Moore nám otvára oči, zahanbuje nás svojou prirodzenosťou a ukazuje, že aj na tragickú stránku nášho života sa možno pozerať uvoľnenejším, bezprostrednejším spôsobom. Jeho cieľom nie je faktografická presnosť, ale zvýraznenie absurdity súčasnej svetovej politiky, ktorú aj vďaka nemu vnímame gogoľovským smiechom cez slzy. Moorova knižka je plná bonmotov a poteší každého, kto sa chce trošku odreagovať.

Eduard Chmelár