Antonia Bednáriková
24.09.2008

Kim Edwardsová - Strom v srdci

Kim Edwardsová: Strom v srdci

Bratislava, Vydavateľstvo Tatran 2008. Preklad Jana Kantorová-Báliková

Lekár a nastávajúci otec Henry v jednej osobe privádza na svet svojho prvorodeného syna počas snehovej kalamity, ma tak je pri pôrode len on a sestrička Caroline. Po prvorodenom krásnom zdravom synovi sa na svet nečakane prihlási dvojča. Drobučké dievčatko je postihnuté Downovým syndrómom. Henry reaguje bleskurýchlo. Dieťa podá sestričke a prikáže jej ho odniesť do ústavu pre duševne chorých. Manželke po precitnutí z narkózy povie, že dievčatko zomrelo. Caroline nedokáže nechať bábätko v ústave. Nechá si ho, odsťahuje sa a začne nový život.

Obaja účastníci drámy sa rozhodovali spontánne a rýchlo. O dôsledkoch ich nemenného rozhodnutia pre ďalší život rozpráva emotívny román.

Dej sa odohráva v rokoch 1964 – 1989. Autorka vybrala niekoľko životných epizód hlavných hrdinov z rôznych časových období, aby vytvorila sugestívny obraz prežívania bolesti, osamelosti, pocitu previnenia, ale aj veľkej radosti.

Doktor Henry sa dcérky vzdal v snahe uchrániť manželku a syna pred obavami, súžením a stratou, ktorú sám prežil, keď sa roky strachoval o svoju chorú sestričku a vyrovnával sa s jej smrťou. Nechcel, aby jeho milovaná manželka prežíval toľkú úzkosť ako jeho matka, nechcel, aby sa jeho syn trápil tak, ako on. Zobral na seba ťarchu rozhodnutia v záujme šťastnej rodiny. Ťaživé tajomstvo však zožieralo jeho dušu a rozleptávalo rodinnú idylu, stavalo medzi neho a manželku čoraz vyšší a nepreniknuteľnejší múr. Utekal do práce a k fotografovaniu. Snažil sa zachytiť nezachytiteľné, nájsť odblesky možného života svojej dcéry. Namiesto šťastnej rodiny mal utrápenú ženu, stratu dieťaťa prekonávala sprvu alkoholom a neprimeraných strachom o syna, aby napokon unikala z neuspokojivého manželstva do náručia iného muža.

Talentovaný syn Paul cítil nepomenovateľné napätie v rodine a sužoval ho podvedomý pocit previnenia, že on je tu, a jeho sestrička nie.

V inej situácii je Caroline. V ťažkých podmienkach vychováva Phoebe, ale na oplátku je zahŕňaná jej nefalšovanou láskou, odmeňovaná spontánnou nákazlivou radistou typickou pre ,,večné” deti. Ako Phoebe dospieva, napriek tomu, že túto myšlienku umelo vytesňuje zo svojho vedomia, dostavuje sa obava z budúcnosti. Čo bude s Phoebe, keď sa ona pominie? Henry svojich milovaných od trápenia neuchránil a jediným skutočne šťastným z jeho rodiny bola dcérka, ktorej sa zriekol. Kúsok tejto radosti napokon podaruje aj svojej matke a bratovi. Autorku údajne k napísaniu románu inšpiroval skutečný príbeh. Je dobré, že sa nenechala zlákať na srdcervúce sentimentálne stvárnenie, ktoré sa k príbehu priam núka, ale zvolila kultivovaný psychologický ponor do vnútra protagonistov v kombinácii s príťažlivým dejom.

Antonia Bednáriková