Martin Grbjar
30.12.2009

Krstná - Carrie Adamsová

Carrie Adamsová: Krstná

Ikar, Bratislava 2009

Preklad Elvíra Haugová

Umenie klamať zovňajškom je ženám vlastné. No čo urobila Carrie Adamsová, výborná autorka detektívok, v tomto prípade však údajne autorka ženskej literatúry, s knihou Krstná, to presahuje všetky hranice možností kamufláže!

V prvom rade Krstná vôbec nie je klasickou ženskou literatúrou. V tejto brilantne zvládnutej, presne nadávkovanej, realistickej, možno pre niekoho až vulgárne pravdivej knihe nenájdete nijaké kvietkované šáločky, romantické vzdychy, ani vlahé letné večery. Adamsová vedie svoju hrdinku životom tvrdo a neúprosne a taká je aj ona, Tessa.

Už prvá veta anotácie na prebale, že Tessa Kingová je tridsaťročná právnička, je kamufláž. Má 37 – a tých sedem rokov je v jej živote veľmi dôležitých. Uvedomuje si, že je štvornásobnou krstnou mamou, ale k svojmu dieťaťu, ba ani k trvalému vzťahu sa ešte neprepracovala. Za sebou má otrasný zážitok s úchylným šéfom, pred sebou možnosti sexu na jednu noc. Veci a javy pomenúva Adamsová Tessinými ústami presne a reálne, s dávkou humoru až cynizmu, ktorý je však nekonečne ľudský! Konečne obhajoba ženy ako reálnej bytosti, inteligentnej, cítiacej, múdrej a nie vždy šťastnej...

Adamsová je majsterka opisu. („Pani B. je korpulentná staršia dáma, ktorá okolo seba šíri mierny pach labradora.") Je realistka. Jej hrdinka v posteli prdí. Tvrdiť, že hrdinky románov neprdia, je pozmenený Freudov výrok: Kto neprizná, že v mladosti onanoval, ten onanuje dodnes. Jej hrdinka si užíva sex. Ba nie, nie sex, kefovanie. Vôbec sa za to nehanbí. Tá istá hrdinka je však o pár hodín neskôr obetavou krstnou mamou problematickému pubertiakovi Casparovi, s ktorým si vlastní rodičia nevedia poradiť. Stará sa o chorľavé dievčatko slobodnej mamy Billy. Nechá si ovracať sviatočný kostým dvojičkami priateľky Helen. Realisticky a bez príkras uvažuje o ťažkej úlohe matky, ktorá by mala a chcela byť aj príťažlivou manželkou, aj vášnivou milenkou a obdivuhodnou pracovníčkou. To všetko chce aj Tessa, ale keď vidí svoje uštvané, nešťastné a bojujúce priateľky, váha. A priateľky jej zase ticho závidia ploché brucho, nevyťahané prsia a možnosť do rána popíjať v bare, kým ony sa ženú domov variť, upratovať a písať úlohy.

Kniha Krstná je nesmierne silná výpoveď tzv. emancipovanej ženy. Jej symbolom by mohli byť lodičky na dvanásťcentimetrovom podpätku. Znak mimoriadne ženskej hrdinky, ale aj nebezpečná zbraň. Znak sily i slabosti, pochybností, snov a špicatej reality. Špicatej najmä pre ženy, lebo muži sú v tejto literatúre len pôvabnou dekoráciou. Na ženách tu stojí svet. Adamsová stupňuje dej zdanlivo až k možnému happy endu a čitateľ sa zľakne: Naozaj sa to dramatické a zábavné čítanie skončí tak čajovo? Nie, nebojte sa. Neskončí. Hoci si autorka neodpustila fakt tragicky sa zbaviť postavy Helen, ktorá mala byť nositeľom ženskej neschopnosti vyrovnať sa s krutým osudom, pripravila takisto prekvapivý koniec, ako celý dej románu. A skutočný ako sám život.

Martin Grbjar