Vladimír Radosa
02.10.2007

Kým zídete do temnoty - Marcus Sedgwick

Marcus Sedgwick: Kým zídete do temnoty

Senica, Arkus 2007

Preklad Tomáš Mečíř

Senické vydavateľstvo Arkus prináša pokračovanie príbehov z temného stredoveku britského autora Marcusa Sedgwicka. V  Knihe mŕtvych dní (Arkus, 2006) sme sa už zoznámili s Chlapcom, mágom Valeriánom, vedcom Keplerom a mladou Rakytou. Ich osudy sa odohrávajú vo fiktívnom Meste plnom temnoty, bolesti a beznádeje.

Po záhadných udalostiach v Žltom dome sa Chlapec ocitne v opatere Keplera; ten jeho priateľke Rakyte vybaví prácu v miestnom sirotinci a snaží sa ju odlúčiť od Chlapca. Pre neho je to po smrti Valeriána, ktorého považoval za svojho otca, veľká rana, lebo jeho city voči Rakyte sú viac ako priateľské. Pri plnení Keplerových úloh Chlapca zajmú vojaci cisárskej stráže. Odvádzajú ho do paláca a nevedomky sa stáva súčasťou mocenských intríg cisárovho dôverníka Maxima. Ten, ak chce prežiť, musí za každú cenu nájsť tajomnú knihu a vďaka nej zabezpečiť rozmarnému a napoly bláznivému cisárovi Frederickovi III. nesmrteľnosť. Nájsť ju chce aj Chlapec, pretože v nej je ukryté tajomstvo jeho pôvodu a identity. Kniha má totiž čarovnú moc odhaliť osudy všetkých, ktorí v sebe nájdu odvahu čítať ju. Navyše sa v podzemí paláca ukrýva Fantóm, prízrak z temnôt bažiaci po ľudskej krvi. V nekonečných chodbách a luxusných sálach cisárskeho paláca tak príbeh Chlapca speje k  vyvrcholeniu.

Sedgwick opäť stavil všetko na umne vykreslenú atmosféru ponurého Mesta, no navlas rovnako ako v Knihe mŕtvych dní aj tentoraz pozabudol na príbeh. Preto na vás táto kniha pôsobí, akoby niekto zápletku postavenú pre jednoduchú poviedku natiahol na škripci do oveľa väčšieho formátu. A tak, aj keď ste fanúšikom temných príbehov, budete  možno po prečítaní knihy Kým zídete do temnoty trošku sklamaní.