Elena Ťapajová
12.12.2010

Lekcia od princeznej

Jana Benková

Lekcia od princeznej

Bratislava, Vydavateľstvo Motýľ 2010

Jana Benková po knižných publicistických tituloch (Rozhovory na telo I. a II., Slovenské hviezdy NHL, Alena Heribanová: Vždy s úsmevom) znovu siahla po žánri ženského románu, v ktorom sa už predstavila knihami Má láska krídla? a Ľúbim ťa. Hrdinkou jej siedmej knihy je tridsiatnička Ema, redaktorka ženského časopisu. Práve toto povolanie autorka pozná z vlastnej skúsenosti. Nečudo, že opis situácii i vzťahov na pracovisku je viac ako dôveryhodný, i keď istým spôsobom kontroverzný. Autorka ani jej hrdinka sa netaja nadhľadom a značným odstupom od toho, čím „žije“ istá vrstva súčasných žien a čím sa zaoberá „ženská tlač“, teda aj tým, čo robí ona sama – napríklad pracuje s listami čitateliek a radí im vo veciach lásky. Eminou prioritou je cestovať po svete, písať reportáže a rozhovory s politikmi alebo v rozhlase, hoci aj externe, spovedať zaujímavých ľudí vo vlastnej relácii. Pragmaticky si však uvedomuje, že z toho by nevyžila a nájsť si iné zamestnanie v čase hospodárskej krízy je problematické. Na príklade svojej priateľky, nezamestnanej štyridsiatničky vidí, že pred skúsenými zrelými ženami s vlastnými názormi dostávajú v zamestnaní prednosť dvadsaťročné, pôvabné dievčiny. Jadro príbehu však spočíva v súkromnej – vzťahovej rovine. Autorka uvádza každú z dvanástich kapitol jedným z listov čitateliek, na ktoré Ema odpovedá vo svojej rubrike. Sebe však poradiť nevie a vlastné rady nedodržiava. Jej príbeh lásky, sprvu načrtnutý až idealisticky, sa zrazu komplikuje. Priateľ Tomáš sa nechce vyrovnať s jej pracovným zaťažením. Podobne sa komplikujú aj osudy Eminých priateliek, s ktorými sa pravidelne stretáva. Otvorené erotické a sexuálne scény majú v knihe významné miesto, ale autorka neprekračuje hranice dobrého vkusu, i keď na slovenské pomery je možno priodvážna. Nielen v spomínaných scénach, ale aj v psychologickom portréte protagonistky. To, že Ema sa hlási k piatim milencom, je v podstate prijateľnejšie ako jej arogancia či skryté pohŕdanie susedmi v dome. Vníma ich iba ako poľutovaniahodné figúrky a oni ju, prirodzene, nemajú radi. Na druhej strane je však plná empatie voči priateľkám a ich blízkym a ochotná pomôcť v akejkoľvek dennej či nočnej hodine, podobne ako ony jej. Takže našinec, ktorý si zvykol brať ohľady na to, čo povie okolie a často sa márne snaží, „aby ho mal každý rád“, začne uvažovať, či tá Emina razantná otvorenosť voči susedom nie je jeho problém, a striktné vyžadovanie profesionality za každých okolností, na čo sme si ešte nezvykli, nie je vždy tá najsprávnejšia cesta. Lekcia od princeznej ponúka kultivované nielen letné čítanie. Autorke sa podarilo zachytiť v postave Emy dnešnú modernú mladú ženu bez predsudkov, ktorá nepodlieha ilúziám povrchného pozlátka. Po pravej láske však túži rovnako ako pred vyše 150 rokmi jej menovkyňa vo Flaubertovom románe.

Elena Ťapajová