Elena Ťapajová
16.08.2011

Limit - Frank Schätzing - Patria veľké objavy všetkým?

Patria veľké objavy všetkým?

Bratislava, Ikar 2011
Preklad Zuzana Guldánová, Katarína Széherová, Katarína Kovačičová

Nemecký spisovateľ Frank Schätzing (1957) začínal ako šéf reklamnej agentúry. Je aj hudobníkom a hudobným producentom i nadšeným kuchárom, od polovice 90. rokov 20. storočia je však jeho svetom predovšetkým literatúra. Debutoval historickým románom Smrť a diabol, ktorý sa odohrával v 13. storočí. Neskôr upútal kritiku i čitateľov politickým trilerom Nehlučne. Až sci- fi román Pomsta oceána z roku 2004 mu však získal medzinárodný ohlas a uznanie. Doteraz vyšiel v 27 jazykoch a roku 2006 ho slovenským čitateľom predstavilo vydavateľstvo Ikar, ktoré následne vydalo aj jeho predchádzajúce diela. Od konca mája je na knižných pultoch aj jeho najnovšie dielo Limit.Na prvý pohľad patrí tiež do žánru sci-fi, veď sa odohráva v roku 2025, v čase, keď sa vďaka najmodernejším technológiám podarilo postaviť niečo ako výťah na Mesiac. Lenže podstata je až nepríjemne skutočná a súčasná: ide o túžbu po moci a peniazoch. Pod jej vplyvom sú ľudia ochotní prekračovať akékoľvek morálne limity, nevraviac o ľudskej „pažravosti“, ktorá je bez limitu.Hlavný príbeh vychádza z predpokladu, že zásobovanie našej planéty energiami je definitívne vyriešené. Na Mesiaci sa objavia zásoby hélia-3, ktoré možno dopraviť na Zem vesmírnym výťahom. Technologický gigant Orley Enterprises a svetové veľmoci sa usilujú uchmatnúť si čo najväčší kus Mesiaca. V tejto situácii excentrický multimiliardár Julian Orley, vďaka ktorému výťah jestvuje, vyhlasuje, že veľké objavy patria všetkým. To sa, samozrejme, nepozdáva ani politikom, ani šéfom mnohonárodných koncernov. Využijú, že Julian na otvorenie výnimočného hotela na Mesiaci pozýva množstvo prominentných hostí. Tomu ani na um nezíde, že medzi nimi môže byť niekto, kto chce projekt medzinárodnej spolupráce zdiskreditovať a uvrhnúť svet do vojnového konfliktu.Medzitým v Číne – v Šanghaji – sa detektív Owen Jericho púšťa do pátrania po nezvestnej disidentke, krásnej Jou-jou. Zdá sa, že náhodou odhalila tajomstvo, ktoré môže oboch pripraviť o život. Dej nás zavádza do chaosu pozemských žoldnierskych vojen v Afrike, bojov o ropu, alternatívne zdroje energie a vedúce postavenie, ale aj na Mesiac, kde sa vesmírni turisti ocitli v smrteľnom nebezpečenstve.Akčné scény a detektívne pátranie po Jou-jou, ale i po neznámom, ktorý poťahuje intrigánske nitky v medzinárodnom kolotoči, striedajú pozoruhodné ekonomicko-politické pasáže, ale tiež čitateľsky pôsobivé psychologické pasáže, v ktorých sa zoznamujeme s jednotlivými protagonistami a ich vzťahmi. Mimoriadne zaujímavé je vykreslenie vzťahov otcov s ich deťmi. Či už ide o Juliana a jeho dcéru Lynn i jej brata, či Jou-jou a jej otca. Prípadne portrét hľadača pravdy detektíva Owena.Rozprávanie je mimoriadne rozkošatené (na 1048 stranách), zaľudnené a miestami až takmer neprehľadné. Možno aj preto v závere zaradil autor zoznam 96 postáv aj s ich krátkou charakteristikou.I keď je kniha Limit svojím rozsahom a váhou nie najľahším čítaním, Frank Schätzing opäť svojich priaznivcov nesklamal. Vyčaril pútavú fikciu, ktorá by, žiaľ, ani fikciou nemusela byť. Veď ľudstvo stále túži prekračovať svoje limity, bez ohľadu na následky.