Lucia Panáčková
18.05.2022

Máme pre vás dobrú správu

Vydavateľstvo Monokel má talent na vyhľadávanie dobrých kníh, ktoré menia pohľad na súčasnú detskú literatúru a zároveň posúvajú jej podobu smerom dopredu. Už sme si zvykli, že dokážu nájsť knihy s potenciálom. No ponúkajú nám niečo ďalšie. Konkrétnosti, v ktorých sa zrkadlia ciele kultúry – usmerňovanie, výchova a vzdelávanie, prevencia, spoločenské ponímanie a i. Toto všetko v mnohých významoch. To je prvá dobrá správa. Druhou dobrou správou je, že ani minulý rok nezľavili zo svojich ambícií a vydali aj knihu Martina Smatanu Rok dobrých správ. A treťou dobrou správou je, že kniha výrazne zarezonovala v Bologni na tohtoročnom veľtrhu Children´s Book Fair, ktorý sa konal koncom marca.

O pozitívnom myslení a jeho vplyve na naše živote sme počuli tisíckrát. Mnohí sa oň usilovali, mnohým to ide, mnohí sú na ceste k nemu. Ide o tému, ktorá je proklamovaná dlhé obdobie, v súčasnosti je však ešte podstatnejšia. Tento aspekt si uvedomil aj Martin Smatana. Ako sám uvádza, „Z bludiska negatívnych správ, ktoré akoby zrazu ovládli celý môj životný priestor, som spočiatku nevidel východisko. No povedal som si, že sa tak ľahko nedám, a začal som cielene vyhľadávať tie dobré.“ (s. 5) Zrazu máme na pultoch kníhkupectiev knihu, ktorej autor sa rozhodol, že bude „ilustrované dobré správy prinášať každý týždeň“ (s. 5), čím pomôže ľuďom prekonať náročné obdobie s novým vírusom. A tak vznikla publikácia Rok dobrých správ

Na prvý pohľad to vyzerá tak, akoby nás autor chcel povzbudiť a potešiť, naladiť pozitívne prostredníctvom 52 dobrých správ/52 dojemných minipríbehov. „Veľakrát ide o drobné, zdanlivo nenápadné skutky, ktoré sa môžu stať rovnako na druhom konci ulice, ako aj na druhom konci sveta. Dobrých vecí sa udeje každý deň veľa, len ich v spleti „veľkých“ udalostí a suchých agentúrnych správ často prehliadneme.“ (s. 5) Veľmi rýchlo však pochopíte, že za každou správou sa skrýva čosi iné – hodnota. Tu sa dostávame k štvrtej dobrej správe. Kniha nie je iba prostriedkom na zlepšenie nášho psychického stavu, má vyššie ambície – chce ukázať, čo je v živote dôležité. Nezostáva v rovine pozorovateľa okolitého diania, ako to robia napríklad médiá. Je súborom, ktorý ako celok deklaruje a povzbudzuje k ľudskosti. Jedenkrát čítame, že „muž z japonskej prefektúry Miyazaki strávil dva roky sadením kvetov pre svoju nevidiacu manželku, aby sa mohla z kvetinovej záhrady tešiť vďaka jej vôni“ (s. 82) a naučíme sa (nielen) chápať potreby iných. Inokedy zistíme, že „japonská babička pre seba nenašla vhodnú hru na smartfóne, a tak sa v 81 rokoch začala učiť programovať. Hru inšpirovanú tradičným bábkovým divadlom, ktorú vytvorila po troch rokoch štúdia, si odvtedy stiahli desaťtisíce užívateľov“ a zrazu stojíme pred príbehom, ktorý ukazuje, že limity neexistujú. Alebo sa dočítame, že „po skončení jedenásťdňovej vojny medzi Izraelom a Palestínou darovala izraelská vychovávateľka z materskej školy obličku trojročnému chlapcovi z palestínskeho pásma Gazy“ (s. 106) a máme odpoveď na aktuálne dianie.

Dobrá správa č. 5 – ilustrácie (ak ich tak možno nazvať). Listujete knihou a zrazu vidíte ilustráciu, ktorá je fotografiou trojrozmerného predmetu. Je to iné, pútavé, hravé a autentické. Autor nielenže recykloval staré oblečenie na umenie, vytvoril kontinuitu s príbehmi, dobrými správami. Pri pohľade na ilustráciu sa ocitáte vďaka trojrozmernosti jednotlivých častí zachytených cez fotoaparát v reálnom svete. Textilné postavičky svojou podobou budia dojem skutočných (možno divadelných) bytostí, ktorých sa konkrétny príbeh naozaj týka. A máte to tu zrazu trojmo – raz dobrá správa napísaná v texte, druhýkrát sprítomnená v textilnej postave a naposledy prenesená do čitateľovho života cez hodnotu, ktorú predstavuje.

Rok dobrých správ je kniha všestranná a to je najlepšia dobrá správa. Učí, je trpezlivá, je láskavá, povzbudzuje, napĺňa, koketuje s naším pozitívnym ja, verí v ľudské dobro...

Martin Smatana: Rok dobrých správ

Bratislava: Monokel, 2021