Marek Zákopčan
12.11.2014

Matky a macochy – Renata Bhujun

Renata Bhujun zarezonovala už niekoľkými spoločenskými románmi. V edícii Kvety vášne vydavateľstva Artis Omnis jej vyšla kniha Matky a macochy (2014). V nej sa opäť zaoberá medziľudskými vzťahmi, (ne)správnymi rozhodnutiami, ich dôsledkami a snahou o nápravu chýb. V centre sú ženy a ich rodičovské strasti i radosti. Autorka sa na problém pozerá z rôznych uhlov, čím sa stáva príbeh komplexnejším a čitateľsky pútavejším.

Najviac priestoru je venovaného Helene, žene v najlepších rokoch, ktorá pracuje ako recepčná a dlhé roky je jej domácim spoločníkom samota. Rodinná tragédia ju pripravila o syna a aj po čase pociťuje silnú nenávisť voči svojmu manželovi ako vinníkovi nešťastia. Jediným spoločenským kontaktom sú pre ňu posedenia so susedami. Keď sa zoznámi so šarmantným Tomášom, zdá sa, že by konečne mohla opäť niekomu veriť. Staršia Etela si užíva dôchodok a pokojne plynúce dni s myšlienkou na zabezpečené deti. Vrodená starostlivosť ju vedie k snahe nájsť Helene nový zmysel života a zoznámi ju so svojím synom Tomášom. Takmer tridsiatnička Nina sa s manželom Karolom márne usiluje otehotnieť, hoci ešte nedávno boli deti to posledné, čím si chcela „kaziť“ dokonalý život. Jej prioritou boli materiálne statky. Štvrtou postavou je Denisa, mladá slobodná mamička, ktorá zanechala štúdium i možnú kariéru právničky pre pomer so ženatým mužom.

Autorka svojou novinkou dokazuje, že vie hravo preniknúť do vnútra svojich postáv. Každá matka či macocha prežíva rodičovstvo po svojom, viacero hlavných postáv robí príbeh dynamickým. Pokojné momenty sa striedajú s dramatickými, pričom obe úrovne sú vyvážené a dávkované v správnych momentoch. Kniha Matky a macochy sa číta ľahko, ak jej venujete svoj čas, rozhodne nebude stratený.