Marta Fülöpová
23.11.2015

Modrá krv - Thomas C. Brezina

Preklad Martina Vankúšová
Vydavateľstvo Fragment 2015

Kniha Modrá krv je druhým slovenským vydaním románu Thomasa C. Brezinu, ktorý vyšiel v roku 2009 pod názvom Princezná Pia. Dielo má dômyselný a zavádzajúci sujet, v ktorom sa prelínajú prehovory postáv, časové horizonty a paralelné dejové línie. Autor poprepájal množstvo motívov z rôznych známych príbehov, doplnil aktuálne témy (napr. homosexualita) a poriadnu dávku napätia. Hlavná postava nie je idealizovaná, ani ideá lne pekná, a cíti sa byť vytlačená na okraj, takže je pre mladého čitateľa ľahké identifikovať sa s ňou. Príbeh sa začína zdanlivo klasicky: chudobná popoluška Pia trávi prázdniny v  luxusných podmienkach u  bohatých známych jej otca v Londýne, a, samozrejme, nemá to tam na ružiach ustlané, lebo domáce dievča Claire ňou opovrhuje, a chýba jej láska. Jej krása sa prejaví po zásahu „čarovných“ nožničiek kaderníka a  získa si sympatie skutočného princa. Uskutoční sa i neodmysliteľný ples s nádhernými šatami, v  tomto prípade je to párty vo vychytenom bare s  opisom rôznych dizajnérskych kúskov. Zlovestnejšia stránka knihy sa rozvíja prostredníctvom strojnásobenia rozprávania: na Piin príbeh nadviaže dievča Philippa, ktoré si pred sto rokmi písalo denník a jeho osud nápadne pripomína Piin. Paralelne nahliadame aj do mysle osoby, ktorá Piu sleduje a ohrozuje. Piine kapitoly a tie, ktoré sú prerozprávané z pohľadu tajného ctiteľa-nepriateľa, sú graficky odlíšené, aby čitateľ nestratil niť. Čím ďalej knihu čítate, tým je jej atmosféra hrozivejšia. Vrcholná scéna v knižnici naladením aj priebehom nápadne pripomína motív z románu Umberta Eca Meno ruže. Vedením príbehu Brezina v sebe nezaprie autora detektívok. Aj v tomto prípade hrá s čitateľom férovú hru. Ponúka množstvo indícií, aby každý sám mohol odhaliť, odkiaľ na hlavnú postavu číha nebezpečenstvo v podobe sériového vraha. Knihu by som odporučila čitateľom s pevnejšími nervami, nie náhodou vychádza v sérii Young Adult.