Martin Grbjar
06.08.2013

Môj krutý princ – Gaelen Foleyová

Preklad Ľuba Kukučková
Slovenský spisovateľ 2013

Hlboké bavorské lesy, stredoveký hrad a pod ním temnica, odkiaľ sa ozýva nárek mučených. Kto by šiel dobrovoľne na také miesto? A predsa sa nájde rytier bez bázne a hany, ktorý sa vydá bojovať proti zlu. Sám by to nezvládol, pomôže mu však nezištná láska.

Kedysi švihácky lámač ženských sŕdc Drake Parry, gróf z Westwoodu, sa zo zajatia vrátil ako zničená troska. Vďaka svojej priateľke z detstva Emily Harperovej sa však dostane z najhoršieho a môže sa vrhnúť do samovražednej misie. Chce sa pomstiť nenávideným úhlavným nepriateľom za utrpenie seba i mnohých iných a definitívne zničiť tmársku organizáciu prometeovcov. Zapletie sa však do toho – ako inak – žena…

Štvrtý diel ságy Gaelen Foleyovej o členoch klubu Inferno a rytieroch tajného Rádu svätého Michala archanjela dodržuje tradičnú líniu predchádzajúcich dielov: romantika, historické reálie, napätie, odvaha, ušľachtilosť, príznačná detailná erotika a nekonečná, oddaná láska. Ale i ľudské zlyhania, pochybnosti a výčitky. Emily, hrdinka diela Môj krutý princ, je krásna, statočná – a skvelá lukostrelkyňa. Podobnú zvláštnu schopnosť dáva Foleyová každej hrdinke v jednotlivých zväzkoch. Pravda, nie samoúčelne. V rozhodujúcom momente sa táto schopnosť stane kľúčovou pre ďalší vývin deja. Daphne v prvom diele bezchybne ovláda spoločenskú etiketu, Kate v druhom diele brilantne lúšti hlavolamy, Mara z tretej časti má priame spojenie s kráľom, a Emily šípom zo svojho luku rozhodne o smerovaní dejín v Európe. Nech slúži na chválu autorky, že ani z hrdinky Môjho krutého princa nerobí krehučké stvorenie, omdlievajúce pri pohľade na nahý mužský krk. Naopak, Foleyová nezaprie, že aj ona je žena uvedomujúca si svoju hodnotu, a hoci sa snaží literárne postavy vykresliť pravdivo, predsa len trochu nadržiava ženám. Jej mužské postavy vo vypätých chvíľach ukazujú svoje slabosti – nevyhne sa tomu ani tajomný Drake. Naopak, ženy ako Emily si zachovajú chladnú hlavu aj v tej najhorúcejšej situácii. A aj keď sa v knihe zdá, že je všetko stratené, vďaka statočnej hrdinke sa nájde východisko.

Môj krutý princ sa číta bez dychu a s pôžitkom, lebo akokoľvek idealizovaná sa môže zdať téma, spisovateľské majstrovstvo Foleyovej nemožno uprieť.