Moji intelektuáli III - Štefan Luby - Portréty osobností

Portréty osobností

Portréty osobností

Štefan Luby

Moji intelektuáli III

Bratislava, Veda 2006

Štefan Luby prináša v treťom zväzku svoje postrehy, črty, poznámky, úvahy, spomienky na ľudí, ktorých zväčša osobne poznal, a udalosti, ktorých bol svedkom. Neštylizované portréty osobností sú výsledkom citlivého spracovania autorovej bohatej dokumentácie v poznámkových zošitoch. Najnovší zväzok obsahuje črty siedmich zahraničných a šestnástich domácich osobností. Hneď na prvom mieste je črta o Albertovi Einsteinovi, autor vyzdvihuje predovšetkým čaro jeho osobnosti. Ďalej priblížil čitateľom Václava Pačesa, predsedu Akadémie vied ČR; prezidenta Poľskej akadémie vied Andrzeja B. Legockého; rektora Karlovej univerzity  Ivana Wilhelma; vysokoškolského pedagóga Tadeusza Zasępu, ktorý o. i. pôsobí aj na univerzitách na Slovensku (Prešov, Trnava, Ružomberok); a dvoch ,,vierozvestov z Bruselu“ Marka Eyskensa a Niceasa Schampa.

Z domácich osobností sa v knihe stretávame opäť s Oldrichom Bendom, ale tentoraz ako funkcionárom SAV a riaditeľom Centra elektrotechnického výskumu; právnikom Petrom Blahom, rektorom Trnavskej univerzity; Jozefom Černáčkom, otcom slovenskej neurológie; sudcom, ktorý nikdy nikoho neodsúdil, Milanom Čičom; jazykovedcom Jánom Doruľom; historikom Ľubomírom Liptákom; archeológom Karolom Pietom; dekanom Lekárskej fakulty UK Pavlom Traubnerom; bývalým prezidentom SR Rudolfom Schusterom; biskupom Františkom Rábekom; uznávaným sinológom Mariánom Gálikom; literárnym vedcom Rudolfom Chmelom; lekárkou Evou Kellerovou; rektorom Univerzity Konštantína Filozofa Danielom Kluvancom; akademickým maliarom Ľudovítom Hološkom a politikom Františkom Mikloškom, priaznivcom vedy, kultúry a umenia.

V knihe upúta autorov zaujímavý pohľad na jeden deň Predsedníctva SAV. Je to vlastne akýsi virtuálny deň, načrtnutý z bežných udalostí a vhodne zakomponovanými úsmevnými výrokmi, ktoré zaznamenal člen Predsedníctva SAV Marián Reiffers v rokoch 2001 – 2005.

Biografické fakty, známe i menej známe skutky, neopakovateľné situácie, niektoré – neraz i skryté povahové a charakterové – vlastnosti, vzájomné vzťahy, názory, postoje osobností autor Mojich intelektuálov III pozorne  sledoval a zaznamenával. Nespracoval ich však pre seba či úzku skupinu odborníkov, ale usiloval sa osloviť širokú verejnosť, súčasníkov a zanechať dokument aj pre ďalšie generácie tak, aby vzbudil záujem o tieto osobnosti. A práve ,,to ľudské priblíženie“ nebýva jednoduché.

Lýdia Čelková