Muži, ženy, deti a pes – Július – Literatúra podpísaná životom

Literatúra podpísaná životom

Literatúra podpísaná životom

Július: Muži, ženy, deti a pes, Bratislava, Proti prúdu 2008

Július je meno bez priezviska. Nevyzerá to síce z hľadiska bibliografického záznamu slušivo, no možno zas aj nezámerne to poukazuje na fakt, že tohto človeka sa dotkla vážna strata, že chýbanie, to „bez“, ovplyvnilo jeho identitu. Július, čulý sedemdesiatnik, sa na nás usmieva zo strany 94, kde zhrnul aj svoje osudové chvíle, z ktorých jedna bola v dobrom i v zlom kľúčová pre vznik aj jeho druhej knihy. Bolo to vtedy, keď sa stal bezdomovcom.

Občianske združenie Proti prúdu sa aktivizuje v práci s bezdomovcami, nuž a patrí sem aj predávanie časopisu Nota bene. Július ho tiež predával, zažíval rôznych kupujúcich a pestrých spolupútnikov. Všetci tvoria námet početných krátkych príbehov so základom v autentickom zážitku. Ide o sociálne ladené často dokumentárne prózy či len fabuly, o črty, úvahy a fejtóny s morálnym i apelatívnym vyznením. V jednoduchom rozprávaní sa štýlovo zdôrazňuje emotívnosť a kompozične kontrast. Realita sa skloňuje v každom motíve, prináša atmosféru spoločenskej lakonickosti, nevšímavosti až krutosti, rovnako tak súdržnosti, súcitu a ľudskosti, ale aj niečo medzi tým, atmosféru nezáväznosti, slobody a humoru. Júliusovým príbehom neraz pridá sviežeho ducha a dokonca čaro pôvabu na pozadí drsných rozbehaných bratislavských ulíc práve humor, a aj ten absurdný a čierny! Spomeňme nemeckého turistu, ktorý sa v našom hlavnom meste orientuje podľa bedekra Prahy, Doru, ktorá ukradne kvety v jednom kostole a nosí ich do druhého, ženu, čo si od Júliusa vypýtala po šiestich rokoch jej milodar späť alebo dovolenku strávenú „v Pi-če-pi-či“... Rovnako môžeme vymenovať príbehy dojemné, sentimentálne a tragické – je ich dosť, aby sme si uvedomili, že kniha Muži, ženy, deti a pes predstavuje literárnu reality šou. V problematike sociálnych väzieb pôsobí daný žáner adekvátne a účinne. Ako oko alebo kamera funguje pre nás rozprávač Július. Na malom textovom priestore, ktorý má, ako sme spomenuli, reálne východiská, sa koncentrujú silné nálady a vážne názory, riešia sa zlomové životné situácie, navyše na konci knihy defilujú, ako bonusy a záverečné titulky, fotografie bezdomovcov a predtým medailóny ľudí zainteresovaných na tomto knižnom projekte... A dozvieme sa, že táto šou má aj šťastný koniec: bezdomovstvo je už len Júliusovou minulosťou a aj vďaka tomu, že začal písať. No kto by nefandil takejto literatúre?

Kniha stojí 120 Sk / 4 euro a polovica zostáva predajcom – a tá polovica nie je polovičatá, pre niekoho môže znamenať všetko.

Radoslav Matejov