Najväčší tyrani a diktátori v dejinách - Nigel Cawthorne - Rozličné záujmy a zaujímavosti

Rozličné záujmy a zaujímavosti

Nigel Cawthorne

Najväčší tyrani a diktátori v dejinách

Bratislava, SPN – Mladé letá 2009

Preklad Jana Kantorová-Báliková

SPN – Mladé letá pripravilo pre milovníkov literatúry faktu novú edíciu Postavy a udalosti, v ktorej predstavuje najzaujímavejšie osobnosti a momenty z histórie. Prvý titul v tejto sérii na vyše 200 stranách ponúka pestrú galériu najznámejších tyranov. Autor chronologicky rozdelil knihu do štyroch období – starovek, stredovek, napoleonská éra a moderný svet – a vytvoril tak prierez dejinami od čias Achnatona až po Saddáma Husajna. Publikácia je doplnená dobovými ilustráciami a fotografiami. Každá kapitola je ukončená krátkym chronologickým prehľadom významných činov a udalostí konkrétnej osobnosti. Motívy konania najväčších tyranov éry ľudstva objasňuje autor mnohými zaujímavými okolnosťami a detailmi. Viaceré osobnosti, považované v dejinách za dobrodincov, Cawthorn bez rešpektu zosadil z piedestálov slávy a mnohým dobyvateľov a neohrozeným vojvodcov ovenčeným vavrínmi víťazstiev zhodil glorioly a pranieruje ich krvilačnosť a ctibažnosť. Dozviete sa napríklad, že dobyvačné vojny ospevovaného Alexandra Macedónskeho mali za následok skoro totálne vyhubenie macedónskej mužskej populácie a spôsobili krajine smrteľné rany. „Kadiaľ som prešiel, tam už tráva neporastie,“ týmto výrokom sa preslávil náčelník Atila Hun. Mongolský panovník Džingischán je zodpovedný za smrť 20 miliónov ľudí, takmer desatiny vtedajšej populácie na Zemi. Autorovej pozornosti neušli ani také mená, ako Adolf Hitler, Mao Ce-Tung alebo Ajatolláh Chomejní. Otázkou pre iné fórum je, aký ohlas by zaznamenali životné príbehy Mahátmá Gándhiho, Jána Amosa Komenského alebo Alberta Schweitzera.

Vladimír Radosa