NEPOBOZKANÁ – Zuzana Pallová

Poznáte Zuzanu Pallo-
vú? V literárnom svete
táto poetka nie je príliš
známa. Jej verše až ne-
dávno vydalo občian-
ske združenie FACE
v podobe jedného zo
zošitov súčasnej poézie,
ktoré vychádzajú ako
príloha časopisu Ver-
tigo. Výber dvadsiatich
básní z jej pozostalosti
zostavil Ján Gavura, pričom pôvodný rukopis zbierky
obsahoval zhruba stosedemdesiat básní.
    Zuzana Pallová (1908 – 1991) začala s literárnou
tvorbou pomerne neskoro – vo veku sedemdesiat
rokov. Básne z výberu pochádzajú z obdobia me-
dzi rokmi 1979 – 1983 a obsahujú motívy, ktoré so
sebou priniesla doba socializmu: „Zlepšováky nás
v kuchyni / oslobodili od driny / ako práčka, mixér,
šľahač, / chod zabezpečí počítač“ (s. 14). Texty sú
datované, viažu sa ku konkrétnym udalostiam,
autorkiným emóciám a vypätým situáciám, ktoré
sa pravdepodobne stali aj impulzom pre jej písanie.
Tematika básní je pomerne jednoduchá, objavujú sa
v nich prírodné i sociálne motívy. Miestami verše
nadobúdajú rozprávkový až baladický nádych, alebo
– najmä používaním deminutív – pripomínajú tvor-
bu pre detského čitateľa: „Plaším ju ďalej, ona letí
vzduchom, / zrazu som zbadal, sedí mi za uchom,
/ zabzučí mi doň, potvora akási, / zapletie sa mi,
sadne mi na vlasy“ (Mucha, s. 28). Napriek tomu,
že Zuzana Pallová sa pokúša do textov vniesť hu-
manistické posolstvo, varovanie pred vojnou a tra-
dičné hodnoty, problematiky sa dotýka len letmo,
povrchne, v príliš všeobecnej rovine: „Pohyb rúk
treba zastaviť, / čo berie do rúk zbraň smrti“ (s. 29).
 Pallovej tvorba v sebe nesie prívlastok „insit-
ná“. Výber akoby kontrastne dopĺňajú maľby Aleny
Adamíkovej, ktorá sa svojou tvorbou usiluje rede-
fi novať portrét a prepája pritom tradičné médium
s novou technológiou. Ilustrácie podnecujú čitateľa
k uvažovaniu o zachytenom „príbehu“ v rozličných
rovinách. Poetkine verše sú neškolené, čo na jednej
strane vzbudzuje úvahy, že sú emotívnejšie a cito-
vejšie, na druhej strane je však škoda, že formálna
stránka ustúpila do úzadia natoľko, že aj laický
čitateľ spozná nedokonalý rytmus veršov alebo
veľmi jednoduchý, gramatický rým. Básne sú ladené
do podoby staršej poézie, keď slovná inverzia a ar-
chaizmy boli súčasťou tvorivého procesu. Je preto
otázne, či si Pallová nájde svoje miesto u súčasných
čitateľov. To ukáže až čas, my jej „nepobozkanej“
poézii dajme šancu.