Jaroslava Šaková
22.06.2012

Nočný cirkus - Erin Morgensternová - Ráčte vstúpiť

Ráčte vstúpiť

Bratislava, Ikar 2012
Preklad Tamara Chovanová

Erin Morgensternová získala za svoj román Nočný cirkus ocenenie čitateľov BookBrowse najlepší debut roka 2011, nominovaná bola aj na cenu denníka Guardian. Jeho snová at mosféra priam pozýva vstúpiť do tajomného sveta cirkusu, kde nič nie je také, ako sa na prvý pohľad zdá. Takéto pozvanie sa nedá odmietnuť…

Román zasadený do konca 19. storočia sugestívnymi opismi evokuje atmosféru obdobia fin de siècle, obdobia bizarnosti a  tajomna; ľudskej fascinácie nepoznaným. Autorka si navyše na vykreslenie tohto obdobia vybrala to najvhodnejšie prostredie – cirkus. Cirkus je svetom samým osebe, neplatia v  ňom logické pravidlá, čím viac sa skutočnosť popiera, tým väčší potlesk sa ozýva. Nočný cirkus, alebo ak chcete – Cirque des rêves – teda Cirkus snov, sa však ešte niečím vymyká spomedzi ostatných. Otvorený je len v noci, jeho stany sú čiernobiele a hrdinovia Celia a  Marco medzi sebou zvádzajú záhadný súboj vo  svojich nezvyčajných schopnostiach.

Celiu na súboj pripravoval jej otec – kúzelník Prospero, Marca tajomný muž v sivom obleku. Obaja boli zasvätení do tajov manipulácie. Kým Celia dokáže lepšie ovládať hmotné veci (napríklad poskladať rozbité predmety, zaceliť si rany), Marco vyniká v  manipulácii ľudskej mysle. Keď obaja dosiahli určitú úroveň schopností, začali bojovať o  ovládnutie cirkusu. Postupne sa však do súboja pripletú aj vzájomné sympatie, čím sa všetko nečakane skomplikuje. Prehrať v tejto hre totiž znamená zomrieť. Kto zvíťazí? Je vôbec možné v takejto podivnej hre zvíťaziť?

Skôr než sa čitateľ dozvie odpoveď, stretne množstvo iných zaujímavých postáv, ako dvojičky Viki a  Miky či chlapca Baileyho, ktorý v cirkuse neskôr zohrá dôležitú úlohu.

Aj keď autorke v  niektorých pasážach hrozilo skĺznutie do klišé (ide práve o spomínané nadprirodzené schopnosti postáv, ktoré sa objavujú v  každom – dnes už aj podpriemernom fantasy diele, či prvé romantické stretnutie postáv v  daždi), podarilo sa jej z tejto situácie elegantne dostať autentickosťou spôsobu písania. Erin Morgensternová píše skrátka tak, že jej uveríte. Navyše všetko, čo sa odohráva po skončení predstavení, komplikované vzťahy medzi postavami, ich osobné problémy, úspechy i prehry, súhrnne prispieva k pútavému deju, ktorý zanechá hlboký čitateľský zážitok.

Nechcem veľmi poukazovať na drobné chyby, ako mierna fragmentárnosť či priveľký počet postáv. V cirkuse sa totiž akrobatov nikto nepýta, koľko hodín trénovali, dôležitý je vždy výsledok: každý chce vidieť ich rozžiarené tváre, aj keď práve visia dole hlavou… A  postavy Nočného cirkusu svoje úlohy s  pomocou autorky zvládajú bravúrne.