Uršula Havránková
20.09.2013

Nová balada o láske – Daniela Bojnanská

Vlastným nákladom 2012

Prepojenie prírodnej a ľúbostnej témy, bala­dickej básnickej formy s mýtickým obsahom, návrat k jasnému a spevavému rytmu, pri­hlásenie sa k tradícii viazaného verša a ro­mantickému pátosu. To všetko sa kondenzuje v cykle 18 básní Daniely Bojnanskej Nová balada o láske (autorka debutovala knižkou básní Svietiš keď miluješ v roku 2011).

Text svojou čírosťou žánrovo pripomína modlitbu, zaklínacie formulky ľúbostnej mágie, ale aj hravé, detské riekanky. Avšak pod povrchom zachytávame pokus prepojiť veľký a malý príbeh, archetypálny mýtický vzorec s celkom obyčajným ľudským údelom odcudzenia – konca jednej lásky, ale aj úsilie rozšíriť platnosť mýtického príbehu o Orfe­ovi a Eurydike a zintímniť v ňom prítomnú všeobecnú skúsenosť cez neopakovateľný variant jedinečného prežívania. Nová balada o láske odkazuje k para­lelnému výkladu mýtu, kde sa nezvratná osudovosť rozpúšťa v nevyhnutnosti indivi­duálnej voľby a nesenia dôsledkov takejto voľby. Eurydikina mýtická smrť je potom videná ako smrť symbolická, pričom smrtia­cim elementom vzťahu – hadom – je nezvlád­nutá emocionalita, úzkosť, žiarlivosť, pocit opustenosti, sebastrednosť, ktoré vnášajú do lásky asymetriu a chaos. Cez ňu je Eury­dika stiahnutá do podsvetia pochybností, k prehodnoteniu vzťahu, až k rozhodnutiu zbaviť sa ničivých emócií, vykročiť k seba­reflexii ako nutnej podmienke zmúdrenia.

Na pozadí mýtu o Orfeovi a Eurydike sa v kontexte básne rysuje netypický hodnotový trojuholník, na ktorého vrcholoch stoja láska (pozitívna emócia), talent a žiarlivosť (negatívna emócia). Ide v podstate o pokus lyrickými prostriedkami artikulovať otáz­ky: ako zosúladiť lásku s talentom, resp. dôsledkami, ktoré talent (popularita a obľú­benosť) do vzťahu prináša, ako sa vyrovnať s pochybnosťami bez deštrukcie vzťahu, ako nepodľahnúť živelnosti a negácii. Dielo je neobvyklé náložou pátosu, ktorý, spolu s kategóriou úžasu, dodáva textu až čosi sakrálne, čo sa zo súčasnej slovenskej poézie takmer vytratilo. Peknota knižky je umocne­ná zlatým bibliofilským grafickým návrhom mladej výtvarníčky Lujzy Psotkovej.