Antonia Bednáriková
05.01.2003

O zodpovednosti v nás a mimo nás

O zodpovednosti v nás a mimo nás

Anton Rákay: Polčas rozpadu

Bratislava, VSSS 2002

Jednoduchý, zručne vystavaný príbeh o láske a zrade umožňuje Rákayovi vrstviť problémy súčasnosti a ukázať neznámu „ľudskú časť“ lekára, ktorého dnešná verejná mienka pokladá buď za zlodeja a potenciálneho vraha, alebo za poloboha. „Nás predsa lekár zaujíma iba od chvíle, keď sa otvoria dvere jeho ordinácie!“ (s. 105). Málokto si uvedomuje riziká, ktoré lekárovi hrozia („...dych plný choroboplodných baktérií... vaša krv.... zasieva žltačku, sepsu, tuberu, lues alebo AIDS...“). Práve AIDS je ďalším motívom, ktorý Rákay nenásilne implantoval do textu, aby ukázal zákernosť HIV vírusu a pokrytectvo spoločnosti.

Rákay reflektuje aj súčasnú spoločenskú a politickú klímu (tunelovanie, zlé hospodárenie v nemocnici, aroganciu mladých potomkov mocných, utajovanie a mystifikovanie závažných morálnych prešľapov politikov), ale ide mu najmä o problém zodpovednosti. Demonštruje ho na postavách lekára a právnika- politika. Štyridsiatnik Marek Mintár je uznávaným odborníkom, primárom oddelenia hrudnej chirurgie. Nemá rodinu a jeho život napĺňa práca. Hoci kedysi si ho predstavoval aj s milovanou Ivankou a možno synom, s ktorým bude raz spoločne operovať. Ale to bolo ešte pred promóciou, predtým, ako Ivanku našiel v náručí svojho najlepšieho priateľa Adama. Odvtedy oboch nevidel. Do jeho vyrovnaného života však bývalý priateľ doslova vtrhol ešte raz, aby otvoril nielen stále živú ranu, ale zasadil ďalší úder.

Adamovi Kandráčovi, kresťanskému politikovi a podpredsedovi vlády, diagnostikovali rakovinu pľúc. Za operatéra si vybral Mintára. Ten prosbe vyhovel, netušiac, že Adam ho znovu podrazí a svojím egoizmom spôsobí smrť jeho obľúbeného talentovaného mladého asistenta a v Mintárovi navždy zakóduje pocit viny a osobného zlyhania za čosi, čo nemohol ovplyvniť. Adamova séria zlyhaní (zrada priateľa, porušenie Božích prikázaní, utajenie nákazy pred rodinou, Mintárom aj straníckymi kolegami) sa završuje smrťou počas spovede, bez toho, aby stačil priznať svoje hriechy.

Marek prišiel o lásku aj najbližšieho človeka, asistenta Imra, ktorého mal rád ako vlastného syna práve preto, lebo zodpovedne pristupoval k povinnostiam – zachraňoval ľudský život. Mintár sa cíti zodpovedný za Imrovo nakazenie, za jeho smrť, za jeho nenarodené dieťa. Zodpovednosť voči pacientom a nemocnici mu zabráni hľadať zabudnutie na prestížnej klinike v zahraničí.

Rákayov príbeh sa v rôznych obmenách odohráva denne, ukazuje prevrátené ľudskosť, našu slabosť, nedôslednosť... Aj preto ponúka tri riešenia príbehu, čitateľ si môže vybrať, hoci jediným správnym riešením je uvedomiť si mieru svojej zodpovednosti a pochopiť skutočné hodnoty.

Antonia Bednáriková