Veronika Cosculluela
24.10.2013

Odíďme spolu - Roberto Saviano

Roberto Saviano je pre Talianov hrdina. Niektorí ho kvôli zarastenej tvári, hlbokým očiam, ale aj pre odhodlaného ducha prirovnávajú k Che Guevarovi. Preslávil sa titulom Gomora (v slovenčine Kalligram 2012), kde rozoberá praktiky talianskej mafie. Kvôli nemu musel rodnú krajinu opustiť… Savianova nová kniha Odíďme spolu (Kalligram 2013, preklad Diana Farmošová) je knižnou podobou jeho úspešnej televíznej relácie rovnakého mena. Taliani ju nazývali revolučnou najmä preto, že prinášala informácie cez emócie a k televíznym obrazovkám pritiahla všetky vrstvy obyvateľstva.

Kniha Odíďme spolu je súborom deviatich kapitol, nejde o poviedky, ani o eseje, a vlastne nie je zrejmé, aký žáner autor zvolil. Saviano sa snaží cez príbehy ľudí poukázať na aktuálne problémy Talianov. Cez príbeh Piera a Miny, mladého páru, ktorý trápi Pierova nevyliečiteľná choroba, autor stvárňuje tému eutanázie. Zemetrasenie v Aquile z roku 2009 vyrozprával cez študentov.

Roberto Saviano je novinár a cítiť to aj v jeho rozprávačskom štýle. Jeho príbehy možno majú potenciál zaujať a zaujali v televíznom štúdiu, avšak v knižnej podobe pôsobí Savianov štýl založený na jednoduchom opise udalostí stroho a nezaujímavo.

Saviano dokázal svojou knihou Gomora pritiahnuť pozornosť sveta; vďaka jeho elánu bojovať proti zlej správe vecí verejných v Taliansku, sa teraz majú chuť postaviť na odpor mnohí jeho krajania. Knihou Odíďme spolu však u čitateľov nevyvolá rovnaké emócie, ako sa mu to podarilo s rovnomennou úspešnou televíznou reláciou. Aj tak však zostáva vo svojej krajine jedným z najdôležitejších ľudí z hľadiska tvorby verejnej mienky.