Opica a tiger - Robert van Gulik - Boj o prežitie ako oddych

Boj o prežitie ako oddych

Robert van Gulik

Opica a tiger

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2006

Preklad  Ivan Krčméry

Starobylá Čína bola celé storočia pre Európu veľkou neznámou. Keď európska civilizácia objavila túto veľmoc, Čína mala vyspelé finančníctvo a obchod, množstvo vedeckých objavov a vynálezov a obrovské kultúrne dedičstvo. V období pred objavením Číny Európanmi, počas vládnutia dynastie Tchang, pôsobil v krajine aj sudca Ti (630 – 700 n. l.), skutočná historická postava. Práve na začiatku jeho úspešnej kariéry sa odohrávajú detektívne príbehy holandského autora Roberta van Gulika. Diplomata, orientalistu a spisovateľa, oddaného obdivovateľa a znalca Orientu.

Opica a tiger sú dve krátke epizódy, v ktorých sudca Ti opäť dokazuje svoje deduktívne schopnosti, postreh, ale aj znalosť ľudského charakteru. V Príbehu rána opice nájde vďaka divoko žijúcemu gibonovi smaragdový prsteň, ktorý patrí mŕtvole muža objavenej v neďalekej chatrči. Nasledujú výsluchy podozrivých a slučka okolo páchateľa sa sťahuje. Schopnosťami získanými na opačnej strane zákona pomáha sudcovi Ti aj jeho nový pobočník Tao Kan, aby si získal jeho dôveru. Spoločnými silami sa im podarí usvedčiť nielen vraha, ale odhaliť aj miestnu pašerácku organizáciu, a tak si môžu pripísať ďalší úspešný úlovok. Príbeh noci tigra sa začína cestou sudcu Ti do sídelného mesta, kde ho vymenovali do vysokej funkcie. Vďaka náhode a nepriazni počasia sa ocitne v starom vidieckom dome a s jeho obyvateľmi musí bojovať o holý život, sídlo totiž oblieha lúpežná banda Lietajúcich tigrov. Okrem toho sa pustí do vyriešenia záhadného zločinu súvisiaceho s dcérou majiteľa statku. Hlavným motívom vraždy je láska spojená s túžbou po peniazoch.

Van Gulikove príbehy sú zvyčajne trochu schematické a na krátkom priestore neumožňujú ani hlbšie vykreslenie charakteru postáv. Dej jeho kníh sa však odohráva o štrnásť storočí skôr v ďalekej Číne, a práve v tom je ich čaro. Atmosféra van Gulikových príbehov s jeho dobovými ilustráciami je nezameniteľná a príťažlivá. Jeho tvorba tak patrí neodmysliteľne k zlatému fondu svetovej detektívnej literatúry.